CALEIDOSCOP CULTURAL

CALEIDOSCOP CULTURAL

miercuri, 10 februarie 2016

"CARNAVAL"- SCENETE ȘCOLARE

"CARNAVAL"- SCENETE ȘCOLARE




                                                PREFAŢĂ

                   NICOLETA CRISTEA IFRIM ŞI SCENETELE SALE ŞCOLARE

Din când în când, timpul şi amintirile ne readuc pe pragul cerului unde înfloresc zarzării, zboară maiestuos rândunelele, scriind şi rescriind cu aripile lor partea nevăzută, dar simţită a existenţei noastre, marcându-ne trecerea prin viaţă cu numărarea cercurilor concentrice ale anilor noştri marcaţi prin muze şi creaţii lăsate moştenire iubitorilor de frumos. Aşa şi Nicoleta Cristea Ifrim marchează trecerea prin viaţă cu parfumul tiparului imprimat în minunatele cărţi publicate: „Revolta animalelor”, Editura Rafet, 2004, „Degringolada”, Editura Rafet,2005, „Lemurii”, Editura Rafet, 2009, „Metodologia şi tehnologia instruirii” – Lucrare metodico-ştiinţifică, Editura Casa Corpului Didactic”  I. Gh. Dumitraşcu, 2010; "Farmacia Verde- Alimente- medicament", Editura Aldin, 2011; Plante Medicinale"- Editura Casei Corpului Didactic, Buzău, 2012; roman Google, Editura Sfântul Ierarh Nicolae, Brăila, 2013; "Strategii didactice de predare a elementelor de geometrie în clasele primare"- Lucrare metodico-ştiinţifică, Editura Sfântul Ierarh Nicolae, Brăila, 2014.
          Menţionez, că de-a lungul creaţiei dumneaei, s-a bucurat de: Premiul special al revistei literare „Oglinda literară” la cea de-a XV-a ediţie a Concursului Naţional de Creaţie Literară „Vasile Voiculescu”, Buzău, 2003, Premiul de excelenţă al Editurii Rafet pentru cea mai bună carte pentru copii, 2004, Premiul de excelenţă al Asociaţiei Culturale „Renaşterea Buzoiană” pentru cel mai bun roman al anului 2009– „Lemurii” şi pentru contribuţia deosebită în activitatea literară buzoiană profesionistă, Membru corespondent al Academiei Dacoromâne, Bucureşti, Membru al Asociaţiei Scriitorilor Profesionişti din România şi al Asociaţiei Culturale „Renaşterea Buzoiană”.
        Despre opera Nicoletei Cristea Ifrim au scris şi vor mai scrie în diverse reviste nume importante din vasta creaţie literară românească dar ca bun psiholog şi pedagog, Nicoleta Cristea Ifrim, pune sufletul şi conştiinţa profesională în slujba sortării, scoaterii la lumină a aurului din nisipul apelor tulburi ce mişcă rândurile „aventurierilor” care azi îşi tocesc mintea şi coatele pe băncile şcolilor.
       Scopul nobil, măreţ al intervenţiei de suflet se vede din primele versuri pline de complexităţi. Copiii merg „La librărie” indecişi:
            „Nu vor cărţi cu poveşti
            Cu Feţi-Frumoşi viteji”, nu vor
            „Să citească o poezie,
            Li se pare o nerozie…”
            Pentru ei obiectele de studiu sunt dificile: „Matematica, ce grea!”. Gramatica, istoria, geografia sunt obiecte de „osândit”. Ei sunt ”Dornici doar de jocuri noi!” şi:
            „Vrem ceva cu poze multe,
            Cu isprăvi să ne încânte!”
            Le sunt prezentate rând pe rând „Legende istorice” de Dimitrie Bolintineanu, apoi poveşti, basme, poezii. Răspunsul lor este unanim:”Nuuuuuuuuuuu!".  Nici Pinocchio, nici Harap-Alb nu sunt pe placul copiilor.
            Ei vor: „…gangsteri sau vendete
            Cu maşini ce gonesc în trombă
            Sau cu motocilete”
            Vor „…măcar judo, kung-fu, arte marţiale,
            Ceva cu poliţai înarmaţi până-n dinţi,
            Cu mitraliere sau cu pistoale.
            Bătăi sau lupte japoneze,
            Cu Ninja, samurai, ori măcar ceva cu Ben 10”
Nu vor cărţi care
            „Cultivă principiul prieteniei,
Al înţelegerii şi-al armoniei.
De-aici, rămâi cu o morală,
Pricepi că viaţa e o şcoală
Ce te instruieşte şi te povăţuieşte
De la tinereţe, până la bătrâneţe!”…
„O lecţie de morală
Şi de convieţuire socială,
Sunt „Amintirile” lui Creangă
Din copilăria dragă!”
Nici „Soacra cu trei nurori” nu este gustată de micii cititori, ei îşi doresc o minge, un breloc, un pistol, o maşină cu baterie, un robot. După multele incertitudini ale copiilor, autoarea reliefează:
„Cine la multe năzuieşte
Niciuna nu isprăveşte”
            Totuşi: „Cine are carte are sigur, parte!”
Şi în „Carnaval”, „Zâna cea bună” cu bagheta fermecată deschide calea spre lumea poveştilor. Astfel sunt introduse rând pe rând; „Povestea cu un pescar şi un peştişor”de A.S. Puşkin,” Scufiţa Roşie”, „Motanul Încălţat”, „Punguţa cu doi bani”, „Ursul păcălit de vulpe”, „Pinocchio”, „Albă ca Zăpada”,  „Fata moşului şi fata babei”, „Cenuşăreasa”, „Capra cu trei iezi”, „Vrăjitorul din Oz” etc.
            Spicuiesc doar câteva învăţături expuse prin intermediul personajelor:
Pinocchio:
            „…de când m-am lovit cu capul de pragul de sus,
            Multe am învăţat, viaţa m-a educat,
            Greşelile m-au deşteptat
Şi am devenit un băieţel adevărat
Şi cuminte!”
Fata moşului:
            „…omul harnic, muncitor
            De pâine nu duce dor!”
Pescarul:
            „…lăcomia strică omenia…”
Vrăjitorul din Oz:
            „…toţi avem minte de fapt,
            Deştept e cine ştie să şi-o folosească!”
            „Aşa că dragi copii, părinţi, bunici,
            Întreagă omenire,
            Salvaţi-ne rogu-vă
Poveştile de la pieire!”
Căci:
            „Nimic doar pe lume
            Nu-i mai folositor
Decât arta de a cunoaşte
Cum să reuşeşti în viaţă.”
            Scenetele minunate din „Revolta animalelor” pot fi folosite cu brio la cunoaşterea mediului.
            Interacţiunea, plină de zicale şi de morală, dintre animalele din preajma omului şi om, aduce în prim plan scopul pentru care acestea sunt crescute, foloasele omului chiar dacă ele se războiesc în precepte.
            Autoarea Nicoleta Cristea Ifrim trage cortina scenetelor sale abia după  ce lasă în sufletul fiecărui copil, o arzătoare morală:
            „Toată viaţa, cât trăieşti,
            Preţuieşte de-ntâlneşti
            Oameni buni şi devotaţi
            Ce-ţi pot fi apropiaţi
            Mai mult chiar decât nişte fraţi!”
       Cu adevărat autoarea îşi pleacă fruntea, îşi drămuieşte sufletul în a limpezi, în a lumina, în a forma conştiinţe, viitori oameni de spirit şi gândire creatoare, de personalităţi care în curând vor dărui doamnei Nicoleta Cristea Ifrim câte o floare, floarea recunoştinţei propriilor elevi.

MARIN MOSCU
Membru U.S.R, Filiala Sud-Est


                                              POSTFAŢĂ

                                O LUCRARE EDUCATIV-PRAGMATICĂ


        Scenetele doamnei profesor Nicoleta Cristea Ifrim, dincolo de calităţile artistice evidente, au un atu imbatabil: versurile, inclusiv partea epică, ce sunt uşor de reţinut de către copii.
        Minipiese de teatru, uşor de transfigurat scenic, în care micii actori, dincolo de partea distractivă a laturii comice a textului, îşi pot exersa lejer memoria, dicţia, gestica. Astfel, legătura dintre autor, text şi interpreţi devine un tot, o unitate cultural/educativă modernă.
       Autoarea e un spirit constructiv, laborios, cu rezultate notabile în poezie, teatru, proză, lucrări metodico-ştiinţifice  şi iată, ca o dovadă a complexităţii sale creative, o fină cunoscătoare a dozajului miraculos al naturii, în acest sens având deja publicate două volume referitoare la plante şi terapii naturiste, cărţi valabile pentru orice vârstă. Scenetele de faţă sunt adaptabile pe orice scenă, chiar şi pe cea a unui teatru profesionist.
      În şcoli, aceste autentice piese de teatru reprezintă în mod cert, un "meniu" special în instruirea elevilor. Textele de faţă nu se pretează la decoruri sofisticate sau la vreo recuzită greoaie. O dovedesc chiar elevii ilustraţi în imagini, protagonişti în rolurile personajelor pe care le interpretează,  costumaţi în propriile creaţii realizate chiar de ei, împreună cu învăţătoarea lor, la clasă, în cadrul  activităţilor de abilităţi practice.
       Pariem  deci, fără ezitare pe succesul unui asemenea demers artistic simplu şi eficient.

                                                                                                          Stelian Grigore 
                                                                                                 Liga Scriitorilor Români





CARNAVAL- PERSONAJE DIN POVEȘTI



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu