CALEIDOSCOP CULTURAL

CALEIDOSCOP CULTURAL

sâmbătă, 30 septembrie 2017

PROIECT EDUCATIV JUDEȚEAN "CARTEA- PRIETENA MEA" AN ȘCOLAR 2017-2018


    PROIECT EDUCATIV JUDEȚEAN 
"CARTEA- PRIETENA MEA"
 Tipul activității principale:  "Cartea- trecut, prezent și viitor"- Antologia proiectului, volum cu exemple de bună practică
Nivelul:  judeţean
Domeniul în care se încadrează proiectul: cultural- artistic, literatură
Ediția a VI-a,  anul  şcolar 2017-2018

Unitatea de învățământ aplicantă:    Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău     

Director: Prof. Daniela Vornicu                                                                                                                                                                                                                                                                            Coordonatori: Director- Prof. Vornicu Daniela și Prof.înv.primar- Ifrim Nicoleta, 
Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău


Echipa de implementare:
                 
                                                               
                Director- Prof. Vlad George-  Palatul Copiilor Buzău
                Prof. Voicu DanielaPalatul Copiilor Buzău
                Prof. Șontică Cosmin- Palatul Copiilor Buzău
                Prof. Delcea Violeta- Palatul Copiilor Buzău
                Director: Prof. Gheorghe Elena- Școala ‟George Emil Palade‟ Buzău
                Prof. Bulf Veronica- Școala ‟George Emil Palade‟ Buzău
                Prof. Șerbănoiu Steluța- Școala ‟George Emil Palade‟ Buzău
                Prof. Cârstoi Livia- Școala "George Emil Palade" Buzău
                Prof. Gogonel Alina- Școala "George Emil Palade" Buzău
                Prof. Popa Marina- Școala "George Emil Palade" Buzău
                Prof. Drenea Georgeta- Școala "George Emil Palade" Buzău
                Director-  Prof. Urmuzache Marilena- Școala Gimnazială Nr. 7 Buzău
                 Prof. Stanciu Ștefana- Școala Gimnazială Nr. 7 Buzău
                 Director-   Prof. Poterașu Aurelian- Școala Gimnazială Nr.11 Buzău
                Prof. Zecheru Carmen- Școala Gimnazială Nr.11 Buzău
                 Director-  Prof. Veleanu Elena- Școala Gimnazială "Grigore Baștan" Buzău
                Înv. Dragomanu Elena- Școala Gimnazială "Grigore Baștan" Buzău
                Director: Prof.Ganea Mihai Claudiu- Școala Gimnazială ‟Înv. Nicolae Ispas‟, sat Clondiru, comuna Ulmeni
               Prof. Zaman Cătălin - Școala Gimnazială ‟Înv. Nicolae Ispas‟, sat Clondiru, comuna Ulmeni, județul Buzău
                Prof. Chioveanu Cecilia- Școala Gimnazială ‟Înv. Nicolae Ispas‟, sat Clondiru, comuna Ulmeni, județul Buzău 

Parteneri de proiect: 
Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău;
Centrul Cultural "Alexandru Marghiloman" Buzău 
Teatrul "George Ciprian" Buzău
Școli partenere de proiecte "eTwinning":  "We make the books with picture" , "Le livre est mon ami".
           
        REZUMATUL PROIECTULUI
       
        Proiectul  „Cartea- prietena mea” se va derula în perioada 27 octombrie 2017 – 15 iunie 2018, la nivel judeţean şi va implica 480 de elevi din învăţământul primar,  32 cadre didactice, bibliotecari, editori, redactori şi scriitori.
        Proiectul „Cartea- prietena mea” își propune să se dezvolte ca un proiect-pilot care să poată servi ca bază unei strategii mai largi de dezvoltare şi susţinere a lecturii elevilor, mai ales în lipsa unor astfel de programe coerente. O a doua preocupare vizează adunarea a cât mai multor informaţii privind practicile de lectură ale elevilor din clasele primare.
       Proiectul „Cartea- prietena mea” dorește să îmbine utilul cu plăcutul şi să aibă drept rezultat, dorinţa de lectură a elevilor.
       Stimularea lecturii în rândul copiilor prin activităţi care să trezească interesul pentru lectură prin stabilirea unor obiective concrete este sarcina principală a proiectului "Cartea- prietena mea".    
        Prin obiectivele şi activităţile propuse, elevii participanţi vor fi beneficiarii direcţi ai proiectului, iar cadrele didactice, bibliotecarii, părinții şi comunitatea locală vor fi beneficiari indirecţi, în măsura în care elevii implicaţi în proiect, se vor forma ca cititori pe tot parcursul vieţii.
  Activităţile propuse de proiect sunt diverse şi vizează formarea de competenţe, abilităţi şi deprinderi în domeniul lecturii: recenzarea unor opere beletristice, interrelaţionarea tinerilor ca cititori pasionaţi, promovarea operei unor scriitori canonici şi necanonici, dezvoltarea unui stil personal de receptare a operelor literare, promovarea creațiilor literare ale elevilor, contribuţia în dezvoltarea revistelor şcolare ș.a.
         Partea de cercetare ştiinţifică va cuprinde realizarea unor chestionare privind practicile de lectură  aplicate unui eşantion reprezentativ de elevi. Chestionarele  aplicate vor oferi informaţii preţioase privind practicile de lectură ale elevilor, rezultate care vor putea fi apoi coroborate cu observaţiile de pe teren, și înregistrate într-o bază de date privind   lectura participanţilor la proiect.
        Unităţile de învăţământ participante vor elabora portofolii care să probeze implicarea în proiect prin produse ale activității elevilor, pe care le vor preda echipei de proiect. Pe baza acestora, se va realiza evaluarea finală şi premierea participanţilor.
        Activitatea principală, antologia proiectului, "Cartea- trecut, prezent și viitor" va reuni într-un volum cu I.S.B.N., exemple de bună practică,  modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor,  recenzii,  articole de revistă/ ziar, creații literare etc.
       Modalitatea de înscriere, selecţie şi premiere este prezentată în Regulamentul specific de participare la activităţile proiectului.



                                                     ARGUMENT

       
        Ritmul tot mai accelerat de evoluţie a lumii contemporane şi al acumulării progresive de informaţii a pus amprenta asupra preocupărilor şi modului de viaţă al familiei de azi. „Oamenii ocupaţi” s-au îndepărtat de lumea cărţilor, iar televizorul, calculatorul, internetul au devenit pentru ei cele mai importante surse de informaţie.
        Şi atunci, se naşte întrebarea: mai este cartea "o făgăduinţă, o bucurie, o călătorie prin suflete, gânduri şi frumuseţi" cum afirma scriitorul român, Tudor Arghezi?
       Absenţa unei lecturi susţinute se regăseşte în vocabularul sărac, în comportament, în gândire şi în limbajul violent sau vulgar al unor elevi. Tocmai de aceea, este nevoie să se ridice bariera dintre elev şi carte.
        Folosirea excesivă sau greşită a calculatorului şi îndepărtarea elevilor de lectură trebuie să fie un semnal de alarmă. De regulă, o mare parte dintre elevi, citesc doar din obligaţie şcolară. Prin urmare, este absolut necesar să-i obişnuim să citească de plăcere, să relaţioneze cu textul şi să acţioneze ca răspuns la ceea ce au citit, să treacă de la reproducerea naivă la analiza complexă a textului.
        Prin activităţile desfăşurate în cadrul proiectului, se doreşte ca elevii să descopere lectura nu ca pe o obligaţie şcolară, ci ca pe o modalitate de autodefinire şi de fundamentare a unui traseu educaţional personalizat.
         Toate activităţile desfăşurate în cadrul proiectului, vin în întâmpinarea recomandărilor MECTS privind dezvoltarea competenţei de lectură a elevilor.
          Contextul cultural european al proiectelor favorizează o mai bună integrare în societatea modernă europeană a elevilor noştri şi ne oferă şansa de a promova cultura şi valorile spirituale naţionale.
          Credinţa noastră este că lectura poate încă să cucerească mult teren, dacă truditorii cărţii- cadrele didactice, bibliotecarii și oamenii de cultură contemporani ar găsi strategia adecvată şi calea de comunicare constructivă cu generația copiilor de astăzi.
         Cartea ajută pe oricine să înţeleagă frumuseţea vieţii, este izvor de cunoaştere şi înţelepciune, este un prieten apropiat sufletului nostru, informează şi formează, luminează mintea şi sufletul oamenilor. 
         “Nu trebuie să arzi cărţi ca să distrugi o cultură. Ajunge să faci ca lumea să nu le mai citească”. (Ray Bradbu)

        Scopul proiectului:

       Cultivarea în rândul elevilor a plăcerii de a citi şi conştientizarea importanţei pe care o are lectura în construirea şi desăvârşirea personalităţii lor.

          Competențe specifice:

-          Încurajarea şi stimularea interesului elevilor pentru lectură;
-          Încurajarea exprimării libere a impresiilor şi sentimentelor generate de lectură;
-          Cultivarea lecturii de plăcere;
-          Formarea unor criterii proprii prin care elevul să distingă singur ce şi când să citească;
-        Dezvolatrea atitudinii de relaţionare a elevilor cu ei înşişi şi cu ceilalţi;
-         Însuşirea unor instrumente de analiză şi valorizare a operelor literare;
-        Încurajarea aptitudinilor de creaţie literară ale elevilor talentaţi;
-          Familiarizarea cu personalităţi marcante ale culturii şi literaturii române;
-          Crearea unui mediu educaţional care să stimuleze lectura şi dragostea de carte;
-          Utilizarea informaţiilor însumate în formarea personalităţii elevilor;
-          Promovarea serviciilor bibliotecii;
-          Documentarea şi informarea în bibliotecă, o alternativă de petrecere a timpului liber;
-      Atragerea şi implicarea cadrelor didactice, a bibliotecarilor, a părinților și a comunităţii locale în stimularea interesului pentru lectură al copiilor;

        Descrierea grupului ţintă căruia i se adresează proiectul:

          Proiectul se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar,  bibliotecarilor și elevilor claselor I- IV şi are ca obiectiv, cultivarea în rândul elevilor, a plăcerii de a citi şi conştientizarea importanţei pe care o are lectura în construirea şi desăvârşirea personalităţii lor.

          Beneficiarii direcți și indirecți:
      Elevi ai unităţilor de învăţământ de nivel primar din judeţul Buzău – beneficiari direcţi; cadre didactice, bibliotecari,  părinţi, membri ai comunităţii locale– beneficiari indirecţi.
          Durata proiectului: 27 octombrie 2017- 15 iunie 2018


       Activităţi propuse, în ordinea în care se vor desfăşura:

       1. Ședinţa de lucru a echipei de proiect; Lansarea proiectului-  10 noiembrie 2017 
     2. "Cartea în viaţa cotidiană- da sau nu?”- (ateliere de lectură/ scriere creativă, întâlnire cu scriitori, mese rotunde/dezbateri pe tema lecturii, schimb de carte etc.); creații artistico-plastice- semne de carte, cu sloganuri  de promovare a lecturii de plăcere în rândul elevilor- 20 noiembrie 2017;
    3."Prietenii lecturii"- Contactul cu cartea- prezentare de carte pentru copii; vizită la o bibliotecă (biblioteca școlii, Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău), editură, librărie, muzeu, tipografie, redacție revistă/ ziar, casă memorială- scriitor,vizionare piese de teatru etc.; 26-30 martie 2018;
       4."Bucuriile lecturii"- Experiențe de lectură: compuneri, eseuri, articole pe marginea unor cărți, creații literare etc.; "Scrisoare către personajul preferat, din lecturile mele";  test proiectiv: „Dacă aş putea alege…” - votarea cărții şi a personajului preferat;  23 aprilie 2018; (23 aprilie- Ziua internațională a cărții și a drepturilor de autor).
        5."Cartea- prietena mea"- secțiune elevi- prezentare de carte, creații artistico-plastice, colaje,  ecusoane, afișe, panouri publicitare,  creații literare etc.; Cele mai interesante produse, selectate de către un juriu desemnat de echipa de proiect, vor fi expuse la Biblioteca Judeţeană "Vasile Voiculescu" Buzău; "Cartea- încotro?"- secțiune- cadre didactice, bibliotecari, editori, scriitori ș.a.; exemple de bună practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de carte, recenzii,  articole de revistă/ ziar, creații literare etc.
      Această secțiune se va finaliza prin publicarea tuturor materialelor primite, într-o carte cu ISBN  (antologia proiectului "Cartea- prietena mea"- exemple de bună practică); 7 mai 2018.
      Modalităţi de monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate  în proiect, în scopul evaluării şi premierii participanţilor; presa locală.
      6. „Jurnalul de lectură” (Finalizarea proiectului/ diseminare/ feed-back/ evaluare)iunie – 2018;
       Impactul educativ estimat asupra grupului țintă:
     -Stimularea interesului pentru lectura individuală a elevilor, în vederea dezvoltării şi activizării vocabularului şi a dobândirii tehnicilor de muncă intelectuală;
     -Implicarea elevilor în acţiuni de popularizare a cărţilor.
      
Descrierea activităţilor:

  Activitatea nr.1
a. Titlul activităţii: Şedinţa de lucru a echipei de proiect;  Lansarea proiectului;
b. Data/ perioada de desfăşurare:  10 noiembrie 2017;
c. Locul desfăşurării: Şcoala Gimnazială  "Ion Creangă", Buzău
d. Participanţi: membrii echipei de proiect
e. Descrierea pe scurt activităţii: promovarea proiectului şi a calendarului activităţilor în rândul cadrelor didactice, al elevilor, al părinţilor, pe site-ul școlii, blogul proiectului- "Primii pași spre lectură", www.didactic.ro, pe  Twinspace, în cadrul proiectelor eTwinning, "Le livre est mon ami" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini".  


Activitatea nr.2

a. Titlul activităţii:  "Cartea în viaţa cotidiană- da sau nu?"- (ateliere de lectură/ scriere creativă, întâlnire cu scriitori, mese rotunde/dezbateri pe tema lecturii, schimb de carte etc.)
b. Data/ perioada de desfăşurare:  20 noiembrie 2017 (20 noiembrie - Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului )
c. Locul desfăşurării: unităţile de învăţământ participante la proiect
d. Participanţi: elevi, cadre didactice, bibliotecari, parteneri proiecte eTwinning "Le livre est mon ami" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini";
e. Descrierea pe scurt a activităţii:
        Se organizează o dezbatere privind petrecerea timpului liber (pentru  integrarea lecturii în viața de zi cu zi, a copilului; găsirea argumentelor pro şi contra pentru fiecare activitate propusă ca variantă de petrecere a timpului liber (fiecare variantă prezentând avantaje și dezavantaje); elevilor li se cere să-şi comenteze opţiunea. Lectura ar trebui să rămână una dintre cele mai potrivite forme de petrecere a timpului liber. 
        În continuare, se vor enumera afirmaţiile propuse de doamna Nancy Ross din Canada referitoare la „Drepturile copilului cititor”,  iar elevii vor stabili dacă respectivele afirmații conțin informații adevărate sau false.
       La finalul activității, elevii vor realiza câte un semn de  carte, cu un slogan  de promovare a lecturii de plăcere (pentru introducere în atmosfera proiectului, pentru a-i determina pe copii să se autodefinească în raport cu lectura). O clasă de elevi poate propune doar un singur slogan. 
       Modalităţi de monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate  în proiect: fişa de participare, raportul de activitate, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activității, alte materiale relevante).

Activitatea nr. 3


a. Titlul activităţii: "Prietenii lecturii"- contactul cu cartea- prezentare de carte pentru copii;
b. Data/ perioada de desfăşurare:  26-30 martie 2018
c. Locul desfăşurării: vizită la: o bibliotecă (biblioteca școlii, Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău), editură, librărie, muzeu, redacție revistă/ ziar, casă memorială- scriitor, Teatrul "George Ciprian" Buzău etc.;
d. Participanţi: elevi, cadre didactice, bibliotecari, scriitori, editori, redactori, actori etc.
e. Elevii din fiecare unitate de învățământ paticipantă la proiect, vor vizita la alegere: o bibliotecă- (biblioteca școlii sau Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău), editură, librărie, muzeu, redacție revistă/ ziar, casă memorială- scriitor, vor viziona o piesă de teatru (Teatrul "George Ciprian" Buzău) etc.;
Modalităţi de monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate  în proiect: fişa de participareraportul de activitate, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activității, alte materiale relevante).


 Activitatea nr. 4

a. Titlul activităţii: "Bucuriile lecturii"   
b. Data/ perioada de desfăşurare: 23 aprilie 2018- (23 aprilie- Ziua internațională a cărții și a drepturilor de autor).
c. Locul desfăşurării: unităţile de învăţământ participante la proiect
d. Participanţi: elevi, cadre didactice, bibliotecari, parteneri de proiecte eTwinning "Le livre est mon ami"/ "Cartea este prietena mea" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini". 
e. Descrierea pe scurt a activităţii:
      Tema lunii martie trebuie să sintetizeze lecturile elevilor din perioada decembrie 2017- aprilie 2018.
      Obiectivul prestabilit ca sarcină principală, a fost acela de a citi (cel puţin) o carte pe lună. Aceasta presupune alegerea unei cărţi dintr-o listă de lecturi propusă în prealabil, de către învățător/ profesorul îndrumător, participant la proiect.
        Astfel, elevii sunt îndemnaţi ca la finalul fiecărei luni, să-şi întocmească fișa/ fișele de lectură pentru cărțile citite,  să  prezinte cartea şi personajul preferat, încercând să-şi convingă colegii de clasă, să o voteze.  
        În luna aprilie, fiecare elev participant la proiect, ar trebui să aibă citite minim 4-5 cărți din lista cu titlurile propuse de profesorul îndrumător, fișe de lectură realizate în perioada decembrie 2017- martie 2018, lista cu titlurile de cărți citite și o scrisoare adresată celui mai îndrăgit personaj literar, din lecturile sale.     
       Pentru a acumula informaţii suplimentare despre lectura elevilor, cadrele didactice vor realiza și un test proiectiv („Dacă aş putea alege…” ), în care li se va cere elevilor să aşeze în ordinea preferinţelor de lectură, un număr de zece titluri de cărți și să găsească un argument, cel mai important, pentru care cititul este necesar («Aş citi dacă… aş citi numai ...» ),  pentru a uşura astfel, cercetarea şi a permite o analiză mai exactă a dorinţelor elevilor. 
       În încheiere, vor fi luate în considerație cărțile  alese de către copii, în ordinea preferinţelor și va fi declarată cea mai plăcută lectură: ..........
        Modalităţi de monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate  în proiect: fişa de participare, raportul de activitate, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activității, alte materiale relevante; experiențe de lectură: compuneri, eseuri, articole pe marginea unor cărți, creații literare etc.;  expoziție cu: desene inspirate de titlul activităţii şi de o carte care a trezit interesul pentru lectură, ecusoane, afișe, postere, panouri publicitare ș.a.  
     Schimb de carte pentru copii, între colectivele de elevi ale școlilor din județul Buzău, participante la proiect (opțional); schimb de cărți din literatura română și universală, între școlile partenere în cadrul proiectelor eTwinning "Le livre est mon ami"/ "Cartea este prietena mea" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini" (opțional).

Activitatea nr. 5

a. Titlul activităţii: "Cartea- trecut, prezent și viitor"(antologia proiectului, volum cu exemple de bună practică)
b. Data/ perioada de desfăşurare:  mai 2018
c. Locul desfăşurării: Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
d. Participanţi: elevi, cadre didactice, bibliotecari, scriitori
e. Descrierea pe scurt activităţii:
    "Cartea- trecut, prezent și viitor"
      Secțiune elevi- compuneri, eseuri, articole, jurnal de lectură, prezentare de carte, creații literare  etc.).
       Lucrările vor fi tehnoredactate cu caractere românești și vor fi scrise în word 2003, Times New Romans, dimensiunea fontului 12, cu diacritice, spațiere la un rând. Fiecare lucrare va avea maximum 2 pagini, format A4;
       Se va specifica numele și prenumele elevului, clasa, școala și numele profesorului coordonator.
       Se vor acorda premiile I, II, III, mențiuni și diplome de participare. Numărul de premii I, II, III și  mențiuni nu poate depăși 25% din numărul participanților.
      Secțiune- cadre didactice, bibliotecari, editori, redactori, scriitori ș.a.; exemple de bună practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de carte, recenzii,  referate, articole, creații literare etc.
       Această secțiune se va finaliza prin publicarea tuturor materialelor primite, într-o carte cu ISBN  (antologia proiectului "Cartea- prietena mea"- exemple de bună practică).
      Fiecare lucrare va avea maximum 3 pagini, format A4; lucrarea poate fi însoțită de o fotografie a autorului, de o scurtă biografie (maximum 5 rânduri) și, opțional, de o fotografie cu activitățile la care se face referire. Lucrarea va fi scrisă în Word cu caractere Times New Roman, dimensiunea fontului 12, cu diacritice, tehnoredactată la un rând.
         Conţinutul trebuie să vizeze aspecte cu un grad ridicat de interes pentru grupul ţintă, să fie original şi să conţină exemple de bună practică.
         Bibliografia se va consemna la sfârşitul lucrării, în ordinea următoare: numele şi prenumele autorului, titlul lucrării, editura, oraşul, anul, pagina.
         Nu vor fi publicate lucrări plagiate sau lucrări ce au fost deja publicate sau prezentate în cadrul altor evenimente. Toate drepturile sunt rezervate autorilor. Publicarea fotografiilor se face cu acordul implicit al participanților.
         Modalităţi de monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate  în proiect (secțiune elevi: compuneri, eseuri, articole, jurnal de lectură, prezentare de carte, creații literare; secțiune- cadre didactice, bibliotecari, editori, redactori, scriitori ș.a.: exemple de bună practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de carte, recenzii,  referate, articole, creații literare etc.), în scopul evaluării şi premierii participanţilor; presa locală.


Activitatea nr. 6

 Titlul activităţii: „Jurnalul de lectură” (Finalizarea proiectului/ diseminare/ feed-back/ evaluare)
a.    Data/ perioada de desfăşurare: iunie 2018
b.    Locul desfăşurării: Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
c.    Participanţi: elevi care s-au remarcat în cadrul activităţilor derulate în cadrul proiectului, cadre didactice, bibliotecari ș.a.
d.        Descrierea activităţii: evaluarea şi diseminarea proiectului; premierea colectivelor de elevi, a cadrelor didactice şi a bibliotecarilor care s-au remarcat în cadrul activităţilor derulate.
e.  Modalităţi de monitorizare şi evaluare: portofoliul proiectului- fişele de participare la toate activitățile desfășurate în cadrul proiectului, raportul de activitate pentru toate  activitățile derulate în cadrul proiectului, o pagină cu impresiile despre proiect (opțional), fotografii realizate pe parcursul desfășurării activităților, alte materiale relevante; site-ul școlii, blog-ul clasei- "Primii pași spre lectură", editare- numerele 14 și 15- Revista "Primii pași spre carte", pe Twinspace, în cadrul proiectelor eTwinning-"Le livre est mon ami" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini".


Nu se percepe taxă de participare.

     Rezultate calitative și cantitative aşteptate ca urmare a implementării proiectului

            Prin participarea la activităţile proiectului, elevii îşi vor dezvolta competenţa de lectură, vor citi cu plăcere cărţi pe care singuri vor şti să le selecteze şi să le integreze în preocupările personale, se vor familiariza cu mediul cultural (prin vizitarea unor biblioteci școlare și publice, muzee, teatre, edituri, redacții, case memoriale etc.), se vor forma ca cititori pe tot parcursul vieţii, se vor stabili relaţii de prietenie şi de colaborare (între elevi, cadre didactice, bibliotecari, redactori, editori, scriitori), vor promova o imagine pozitivă a generației de azi, capabilă să (re)descopere cu bucurie rolul cărţii și implicit, al lecturii în formarea personală, vor deveni adevăraţi consumatori de literatură, conştienţi de valoarea şi importanţa lecturii în desăvârşirea personalităţii lor, de rolul pe care-l ocupă cartea în relaţionarea cu lumea din jur. De asemenea, prin metodele moderne, activ-participative propuse, va creşte numărul de elevi care vor practica lectura de plăcere şi, bineînțeles, va crește și numărul de cititori în biblioteci.

        Modalităţi de monitorizare şi de evaluare ale proiectului:

  • Portofoliul proiectului (fişele de participare la activitățile desășurate în cadrul proiectului, raportul de activitate pentru fiecare activitate derulată în cadrul proiectului, o pagină cu impresiile despre proiect, CD/ DVD cu: creații literare elevi (compuneri, eseuri, poezii), articole de revistă, jurnal de lectură, prezentare de carte, creații literare, exemple de bună practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de carte, recenzii,  referate, articole, creații literare,  fotografii realizate pe parcursul desfășurării activităților, alte materiale relevante- cadre didactice, bibliotecari;
  • Lansări de carte;  prezentare, expoziţii de carte, recenzii, jurnalul de lectură;
  • Şezători literare, concursuri pe teme literare, serbări;
  • Participarea  la concursuri cultural-artistice, festivaluri (de teatru), la nivel local, judeţean, interjudeţean,  regional, naţional şi internaţional;
  • Editarea numerelor 14 și 15 ale revistei clasei- "Primii paşi spre carte", având ca scop promovarea elevilor cu aptitudini artistico-plastice și literare ş.a.
  • Realizarea unor programe artistice cu diverse ocazii (25 decembrie- Crăciun, 15 ianuarie- ziua culturii naţionale; ziua lui Eminescu; 24 ianuarie- Ziua Unirii, 23 aprilie- Ziua Internaţională a Cărţii, 1 iunie- Ziua Copilului etc.)
  • Realizarea unor portofolii cu fişe de lectură, desene inspirate de lecturile citite şi date despre scriitorii cunoscuţi;
  • Portofoliul clasei (chestionare, album foto, CD-uri cu activităţi realizate împreună cu  elevii pe parcursul derulării proiectului, creaţii literar-artistice, confecționare "Cartea Uriaşă" (planșe cu imagini din povești și povestiri pentru copii) etc.;
  • Schimb de cărți pentru copii, între școli din județul Buzău și din Europa  (activitate desfășurată în parteneriat cu alte școli europene, în cadrul proiectelor   eTwinning:  "Le livre est mon ami"/ "Cartea este prietena mea" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini");
·         Publicarea  activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului, pe site-ul școlii, în revista școlii- nivel primar- "Primii paşi spre carte", numerele  14 și 15, pe blog-ul clasei, "Primii pași spre lectură": http://cristeanicoletaifrim.blogspot.ro/
·         Publicare articole în Revista Qedu- "E- Portofoliul cadrelor didactice- arhiva națională interactivă" (www.Qedu.ro) și în "Revista Învăţământului Preuniversitar" din cadrul concursurilor COMPER;
  • Lectură şi scriere creativă- Portofoliul elevului/ platforma de creativitate/ comunitatea online a elevilor creativi- http://www.qvis.ro/
  • Participarea la simpozioane/ concursuri județene, interjudețene, regionale, naționale și internaționale- pe teme literare;
  • Participare la concursuri județene, interjudețene, regionale, naționale, internaționale de reviste școlare;
  • Jurnal de lectură; compuneri, eseuri, articole pe marginea unor cărți, creații literare etc.; 
  • Expoziție cu creații artistico-plastice: desene inspirate de titlul activităţii şi de o carte care a trezit interesul pentru lectură, ecusoane, afișe, postere, panouri publicitare ș.a.;   
· Publicarea online- pe Twinspace,   în cadrul proiectelor eTwinning-"Le livre est mon ami" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini";
·    Acordarea unor diplome elevilor, cadrelor didactice îndrumătoare și bibliotecarilor care s-au evidenţiat în activitățile desfășurate în cadrul proiectului.

         Modalități de asigurare a continuității /sustenabilității proiectului:

      Implementarea, în şcolile participante, a unor cursuri opţionale CDŞ, care să dezvolte lectura ca abilitate de viaţă; dezvoltarea proiectului la nivel judeţean/ interjudeţean/ regional/ național; elaborarea unor liste de bibliografie suplimentară pentru elevi, adaptată profilului elevului din generația de azi.

            Activităţi de promovare/mediatizare şi de diseminare:
      
        Postarea activităților desfășurate pe parcursul proiectului, pe site-ul școlii, blog-ul clasei "Primii pași spre lectură", promovarea creaţiilor literare ale elevilor în revista școlii- nivel primar- "Primii pași spre carte", numerele 14 și 15, pe Twinspace, în cadrul proiectelor eTwinning, -"Le livre est mon ami"și   "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini", redactare articole pentru Revista  Învăţământului Preuniversitar, secţiune rezervată cadrelor didactice în cadrul Concursurilor COMPER, în revista Qedu, e-portofoliul cadrelor didactice, (platforma didactică electronică a portofoliului cadrelor didactice), didactic.ro, qvis.ro, din cadrul Concursurilor COMPER, secţiunea Lectură şi scriere creativă; realizarea unor programe artistice,  în cadrul comisiei metodice a învăţătorilor, întâlnire cu oameni de cultură: scriitori, editori, redactori ș.a.; în cadrul unor simpozioane şi concursuri şcolare, în parteneriat cu alte proiecte educaţionale care au ca obiectiv principal promovarea lecturii în rândul elevilor şi apropierea acestora de carte.


Regulament specific de participare la activitățile Proiectului Educațional Județean 
„Cartea- prietena mea”
ediţia a VI-a, anul şcolar 2017-2018

           
         Unităţile de învăţământ participante la proiect au obligaţia de a întocmi un portofoliu de prezentare a activităţilor implementate. La portofoliul proiectului se vor depune următoarele materiale: fişa de participare, raportul de activitate pentru fiecare activitate derulată în cadrul proiectului, CD/ DVD cu: creații literare elevi (compuneri, eseuri, poezii), jurnal de lectură, prezentare de carte, exemple de bună practică, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activităților, alte materiale relevante.
          Portofoliile de prezentare a activităţilor vor fi predate echipei de proiect, până la data de  31 mai 2018.
          Nu se percepe taxă de participare.
          În perioada 02-15.06.2018, un juriu desemnat de către echipa de proiect, va evalua portofoliile întocmite la nivelul unităţilor de învăţământ, în scopul premierii participanţilor pentru implementarea  tuturor activităților propuse în cadrul proiectului.
       În cursul lunii iunie, va avea loc premierea colectivelor de elevi, a cadrelor didactice și a bibliotecarilor implicaţi în proiect.