PROIECT EDUCATIV JUDEȚEAN
"CARTEA- PRIETENA MEA"
Tipul activității principale: "Cartea- trecut, prezent și viitor"- Antologia proiectului, volum cu exemple de bună practică
Nivelul: judeţean
Domeniul în care se încadrează proiectul: cultural- artistic, literatură
Ediția a VI-a, anul
şcolar 2017-2018
Unitatea de învățământ aplicantă: Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
Director: Prof. Daniela Vornicu Coordonatori: Director- Prof.
Vornicu Daniela și Prof.înv.primar- Ifrim Nicoleta,
Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău;
Centrul Cultural "Alexandru Marghiloman" Buzău
Teatrul "George Ciprian" Buzău
Școli partenere de proiecte "eTwinning": "We make the books with picture" , "Le livre est mon ami".
Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
Echipa de implementare:
Director- Prof. Vlad George- Palatul Copiilor
Buzău
Prof. Voicu Daniela- Palatul Copiilor Buzău
Prof. Șontică Cosmin- Palatul Copiilor Buzău
Prof. Delcea Violeta- Palatul
Copiilor Buzău
Director: Prof. Gheorghe Elena- Școala ‟George Emil Palade‟ Buzău
Prof. Bulf Veronica- Școala ‟George Emil Palade‟ Buzău
Prof. Șerbănoiu Steluța- Școala ‟George Emil Palade‟ Buzău
Prof. Cârstoi Livia- Școala "George Emil
Palade" Buzău
Prof. Gogonel Alina- Școala "George Emil
Palade" Buzău
Prof. Popa Marina- Școala "George Emil Palade" Buzău
Prof. Drenea Georgeta- Școala "George Emil
Palade" Buzău
Director- Prof. Urmuzache
Marilena- Școala Gimnazială Nr. 7 Buzău
Prof. Stanciu Ștefana- Școala Gimnazială Nr. 7 Buzău
Director- Prof. Poterașu Aurelian- Școala Gimnazială Nr.11 Buzău
Prof.
Zecheru Carmen- Școala Gimnazială Nr.11 Buzău
Director- Prof. Veleanu Elena- Școala Gimnazială "Grigore
Baștan" Buzău
Înv.
Dragomanu Elena- Școala Gimnazială "Grigore Baștan" Buzău
Director: Prof.Ganea Mihai Claudiu- Școala Gimnazială ‟Înv. Nicolae Ispas‟,
sat Clondiru, comuna Ulmeni
Prof. Zaman Cătălin - Școala Gimnazială
‟Înv. Nicolae Ispas‟, sat Clondiru, comuna Ulmeni, județul Buzău
Prof. Chioveanu Cecilia- Școala
Gimnazială ‟Înv. Nicolae Ispas‟, sat Clondiru, comuna Ulmeni, județul Buzău
Parteneri de proiect:
Centrul Cultural "Alexandru Marghiloman" Buzău
Teatrul "George Ciprian" Buzău
Școli partenere de proiecte "eTwinning": "We make the books with picture" , "Le livre est mon ami".
REZUMATUL
PROIECTULUI
Proiectul „Cartea- prietena mea” se
va derula în perioada 27 octombrie 2017 – 15 iunie 2018, la nivel judeţean şi
va implica 480 de elevi din învăţământul primar, 32 cadre didactice, bibliotecari, editori, redactori şi scriitori.
Proiectul
„Cartea-
prietena mea” își propune să se dezvolte ca un proiect-pilot care să
poată servi ca bază unei strategii mai largi de dezvoltare şi susţinere a
lecturii elevilor, mai ales în lipsa unor astfel de programe coerente. O a doua
preocupare vizează adunarea a cât mai multor informaţii privind practicile de
lectură ale elevilor din clasele primare.
Proiectul „Cartea- prietena mea” dorește să îmbine
utilul cu plăcutul şi să aibă drept rezultat, dorinţa de lectură a elevilor.
Stimularea
lecturii în rândul copiilor prin activităţi care să trezească interesul pentru
lectură prin stabilirea unor obiective concrete este sarcina principală a
proiectului "Cartea- prietena mea".
Prin obiectivele şi activităţile propuse, elevii participanţi vor fi
beneficiarii direcţi ai proiectului, iar cadrele didactice, bibliotecarii,
părinții şi comunitatea locală vor fi beneficiari indirecţi, în măsura în care
elevii implicaţi în proiect, se vor forma ca cititori pe tot parcursul vieţii.
Activităţile propuse de
proiect sunt diverse şi vizează formarea de competenţe, abilităţi şi deprinderi
în domeniul lecturii: recenzarea unor opere beletristice, interrelaţionarea
tinerilor ca cititori pasionaţi, promovarea operei unor scriitori canonici şi
necanonici, dezvoltarea unui stil personal de receptare a operelor literare, promovarea
creațiilor literare ale elevilor, contribuţia în dezvoltarea revistelor şcolare
ș.a.
Partea de cercetare ştiinţifică va
cuprinde realizarea unor chestionare privind practicile de lectură aplicate unui eşantion reprezentativ de elevi.
Chestionarele aplicate vor oferi informaţii
preţioase privind practicile de lectură ale elevilor, rezultate care vor putea fi
apoi coroborate cu observaţiile de pe teren, și înregistrate într-o bază de
date privind lectura participanţilor la proiect.
Unităţile de învăţământ participante
vor elabora portofolii care să probeze implicarea în proiect prin produse ale activității
elevilor, pe care le vor preda echipei de proiect. Pe baza acestora, se va
realiza evaluarea finală şi premierea participanţilor.
Activitatea principală, antologia proiectului, "Cartea- trecut, prezent și viitor" va reuni într-un volum cu I.S.B.N., exemple de bună
practică, modalități de promovare
a lecturii în rândul elevilor, recenzii, articole de revistă/ ziar, creații literare
etc.
Modalitatea de înscriere, selecţie şi
premiere este prezentată în Regulamentul specific de participare la
activităţile proiectului.
ARGUMENT
Ritmul tot mai accelerat de evoluţie a
lumii contemporane şi al acumulării progresive de informaţii a pus amprenta
asupra preocupărilor şi modului de viaţă al familiei de azi. „Oamenii ocupaţi”
s-au îndepărtat de lumea cărţilor, iar televizorul, calculatorul, internetul au
devenit pentru ei cele mai importante surse de informaţie.
Şi atunci, se naşte întrebarea: mai
este cartea
"o făgăduinţă, o bucurie, o călătorie prin suflete, gânduri şi
frumuseţi" cum afirma
scriitorul român, Tudor Arghezi?
Absenţa unei lecturi susţinute se regăseşte în
vocabularul sărac, în comportament, în gândire şi în limbajul violent sau
vulgar al unor elevi. Tocmai de aceea, este nevoie să se ridice bariera dintre
elev şi carte.
Folosirea
excesivă sau greşită a calculatorului şi îndepărtarea elevilor de lectură
trebuie să fie un semnal de alarmă. De regulă, o mare parte dintre elevi,
citesc doar din obligaţie şcolară. Prin urmare, este absolut necesar să-i
obişnuim să citească de plăcere, să relaţioneze cu textul şi să acţioneze ca
răspuns la ceea ce au citit, să treacă de la reproducerea naivă la analiza
complexă a textului.
Prin
activităţile desfăşurate în cadrul proiectului, se doreşte ca elevii să
descopere lectura nu ca pe o obligaţie şcolară, ci ca pe o modalitate de
autodefinire şi de fundamentare a unui traseu educaţional personalizat.
Toate
activităţile desfăşurate în cadrul proiectului, vin în întâmpinarea
recomandărilor MECTS privind dezvoltarea competenţei de lectură a elevilor.
Contextul cultural european al proiectelor
favorizează o mai bună integrare în societatea modernă europeană a elevilor
noştri şi ne oferă şansa de a promova cultura şi valorile spirituale naţionale.
Credinţa noastră este că lectura poate încă să
cucerească mult teren, dacă truditorii cărţii- cadrele didactice, bibliotecarii
și oamenii de cultură
contemporani ar găsi strategia
adecvată şi calea de comunicare constructivă cu generația copiilor de astăzi.
Cartea ajută pe oricine să înţeleagă
frumuseţea vieţii, este izvor de cunoaştere şi înţelepciune, este un prieten
apropiat sufletului nostru, informează şi formează, luminează mintea şi
sufletul oamenilor.
“Nu trebuie să arzi cărţi ca să
distrugi o cultură. Ajunge să faci ca lumea să nu le mai citească”. (Ray Bradbu)
Scopul proiectului:
Cultivarea în rândul elevilor a plăcerii de a citi şi conştientizarea
importanţei pe care o are lectura în construirea şi desăvârşirea personalităţii lor.
Competențe specifice:
-
Încurajarea şi stimularea interesului elevilor
pentru lectură;
-
Încurajarea
exprimării libere a impresiilor şi sentimentelor generate de lectură;
-
Cultivarea
lecturii de plăcere;
-
Formarea unor
criterii proprii prin care elevul să distingă singur ce şi când să citească;
- Dezvolatrea
atitudinii de relaţionare a elevilor cu ei înşişi şi cu ceilalţi;
- Însuşirea
unor instrumente de analiză şi valorizare a operelor literare;
- Încurajarea
aptitudinilor de creaţie literară ale elevilor talentaţi;
-
Familiarizarea cu personalităţi marcante ale
culturii şi literaturii române;
-
Crearea unui
mediu educaţional care să stimuleze lectura şi dragostea de carte;
-
Utilizarea
informaţiilor însumate în formarea personalităţii elevilor;
-
Promovarea
serviciilor bibliotecii;
-
Documentarea
şi informarea în bibliotecă, o alternativă de petrecere a timpului liber;
- Atragerea şi
implicarea cadrelor didactice, a bibliotecarilor, a părinților și a comunităţii
locale în stimularea interesului pentru lectură
al copiilor;
Descrierea
grupului ţintă căruia i se adresează proiectul:
Proiectul se adresează cadrelor
didactice din învățământul preuniversitar, bibliotecarilor și elevilor claselor I- IV şi are ca
obiectiv, cultivarea în rândul elevilor, a plăcerii de a citi şi
conştientizarea importanţei pe care o are lectura în construirea şi
desăvârşirea personalităţii lor.
Beneficiarii direcți și
indirecți:
Elevi ai
unităţilor de învăţământ de nivel primar din judeţul Buzău – beneficiari direcţi; cadre didactice, bibliotecari, părinţi, membri ai comunităţii locale– beneficiari
indirecţi.
Durata proiectului: 27 octombrie 2017- 15 iunie 2018
1. Ședinţa
de lucru a echipei de proiect; Lansarea proiectului- 10 noiembrie 2017
2. "Cartea
în viaţa cotidiană- da sau nu?”- (ateliere de
lectură/ scriere creativă, întâlnire cu scriitori, mese rotunde/dezbateri pe
tema lecturii, schimb de carte etc.); creații
artistico-plastice- semne de carte, cu sloganuri de promovare a lecturii de plăcere în rândul
elevilor- 20 noiembrie 2017;
3."Prietenii lecturii"- Contactul cu cartea- prezentare de carte pentru copii; vizită la o bibliotecă (biblioteca școlii, Biblioteca Județeană
"Vasile Voiculescu" Buzău), editură, librărie, muzeu, tipografie,
redacție revistă/ ziar, casă memorială- scriitor,vizionare
piese de teatru etc.; 26-30 martie 2018;
4."Bucuriile
lecturii"- Experiențe
de lectură: compuneri, eseuri, articole pe marginea unor cărți, creații
literare etc.; "Scrisoare
către personajul preferat, din lecturile mele"; test proiectiv: „Dacă aş putea alege…” - votarea cărții şi a personajului
preferat; 23 aprilie 2018; (23 aprilie-
Ziua internațională a cărții și a drepturilor de autor).
5."Cartea- prietena mea"- secțiune elevi- prezentare
de carte, creații artistico-plastice, colaje, ecusoane, afișe, panouri publicitare, creații literare etc.; Cele mai
interesante produse, selectate de către un juriu desemnat de echipa de proiect, vor fi expuse la Biblioteca Judeţeană "Vasile Voiculescu" Buzău; "Cartea- încotro?"- secțiune- cadre didactice,
bibliotecari, editori, scriitori ș.a.; exemple de bună practică, modalități de promovare
a lecturii în rândul elevilor, prezentări de carte, recenzii, articole de revistă/ ziar, creații literare
etc.
Această secțiune
se va finaliza prin publicarea tuturor materialelor primite, într-o carte cu
ISBN (antologia proiectului "Cartea- prietena mea"- exemple
de bună practică); 7 mai 2018.
Modalităţi de monitorizare şi evaluare:
portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate în proiect, în scopul evaluării şi premierii participanţilor; presa locală.
6. „Jurnalul de lectură” (Finalizarea
proiectului/ diseminare/ feed-back/ evaluare)– iunie – 2018;
Impactul educativ estimat asupra grupului țintă:
-Stimularea
interesului pentru lectura individuală a elevilor, în vederea dezvoltării şi
activizării vocabularului şi a dobândirii tehnicilor de muncă intelectuală;
-Implicarea
elevilor în acţiuni de popularizare a cărţilor.
Descrierea activităţilor:
Activitatea nr.1
a. Titlul
activităţii: Şedinţa de lucru a echipei
de proiect; Lansarea proiectului;
b. Data/
perioada de desfăşurare: 10 noiembrie 2017;
c. Locul
desfăşurării: Şcoala Gimnazială
"Ion Creangă", Buzău
d. Participanţi:
membrii echipei de proiect
e. Descrierea pe
scurt activităţii: promovarea proiectului şi a calendarului activităţilor în
rândul cadrelor didactice, al elevilor, al părinţilor, pe site-ul școlii,
blogul proiectului- "Primii pași spre lectură", www.didactic.ro, pe Twinspace, în cadrul proiectelor eTwinning, "Le livre est mon ami" și "We
make the books with picture"/
"Creăm
cărți cu imagini".
Activitatea nr.2
a. Titlul
activităţii: "Cartea
în viaţa cotidiană- da sau nu?"- (ateliere de
lectură/ scriere creativă, întâlnire cu scriitori, mese rotunde/dezbateri pe
tema lecturii, schimb de carte etc.)
b. Data/
perioada de desfăşurare: 20 noiembrie
2017 (20 noiembrie - Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului )
c. Locul
desfăşurării: unităţile de învăţământ participante
la proiect
d. Participanţi: elevi, cadre
didactice, bibliotecari, parteneri proiecte eTwinning "Le livre est mon ami" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu
imagini";
e. Descrierea pe
scurt a activităţii:
Se organizează o dezbatere
privind petrecerea timpului liber (pentru
integrarea lecturii în viața de zi cu zi, a copilului; găsirea
argumentelor pro şi contra pentru fiecare activitate propusă ca variantă de
petrecere a timpului liber (fiecare variantă prezentând avantaje și dezavantaje);
elevilor li se cere să-şi comenteze opţiunea. Lectura ar trebui să rămână una
dintre cele mai potrivite forme de petrecere a timpului liber.
În continuare, se vor enumera
afirmaţiile propuse de doamna Nancy Ross din Canada referitoare la „Drepturile copilului cititor”, iar elevii vor stabili dacă respectivele afirmații
conțin informații adevărate sau false.
La finalul activității, elevii vor realiza câte un semn
de carte, cu un slogan
de promovare a lecturii de plăcere
(pentru introducere în atmosfera proiectului, pentru a-i determina pe copii să
se autodefinească în raport cu lectura). O clasă de elevi poate propune doar un
singur slogan.
Modalităţi de
monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare
implicate în proiect: fişa de participare, raportul de activitate, fotografii realizate
pe parcursul desfășurării activității, alte materiale relevante).
Activitatea nr. 3
a. Titlul activităţii: "Prietenii
lecturii"- contactul cu cartea- prezentare de
carte pentru copii;
b. Data/
perioada de desfăşurare: 26-30 martie
2018
c. Locul
desfăşurării: vizită la: o bibliotecă (biblioteca școlii, Biblioteca Județeană
"Vasile Voiculescu" Buzău), editură, librărie, muzeu, redacție
revistă/ ziar, casă memorială- scriitor, Teatrul "George Ciprian"
Buzău etc.;
d. Participanţi:
elevi, cadre didactice, bibliotecari, scriitori, editori, redactori, actori etc.
e. Elevii din
fiecare unitate de învățământ paticipantă la proiect, vor vizita la alegere: o
bibliotecă- (biblioteca școlii sau Biblioteca Județeană "Vasile
Voiculescu" Buzău), editură, librărie, muzeu, redacție revistă/ ziar, casă
memorială- scriitor, vor viziona o piesă de teatru (Teatrul "George
Ciprian" Buzău) etc.;
Modalităţi de
monitorizare şi evaluare: portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare
implicate în proiect: fişa de participare, raportul de activitate, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activității, alte materiale relevante).
Activitatea nr. 4
a. Titlul
activităţii: "Bucuriile
lecturii"
b. Data/
perioada de desfăşurare: 23 aprilie 2018- (23 aprilie- Ziua internațională a
cărții și a drepturilor de autor).
c. Locul desfăşurării: unităţile de învăţământ participante la proiect
d. Participanţi: elevi, cadre didactice, bibliotecari,
parteneri de proiecte eTwinning "Le livre est mon ami"/ "Cartea este prietena mea" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu
imagini".
e. Descrierea pe scurt a activităţii:
Tema
lunii martie trebuie să sintetizeze lecturile elevilor din perioada decembrie
2017- aprilie 2018.
Obiectivul
prestabilit ca sarcină principală, a fost acela de a citi (cel puţin) o carte
pe lună. Aceasta presupune alegerea unei cărţi dintr-o listă de lecturi propusă
în prealabil, de către învățător/ profesorul îndrumător, participant la proiect.
Astfel, elevii sunt îndemnaţi ca la
finalul fiecărei luni, să-şi întocmească fișa/ fișele de lectură pentru cărțile
citite, să prezinte cartea şi personajul preferat,
încercând să-şi convingă colegii de clasă, să o voteze.
În luna aprilie, fiecare elev participant la proiect, ar trebui să aibă
citite minim 4-5 cărți din lista cu titlurile propuse de profesorul îndrumător,
fișe de lectură realizate în perioada decembrie 2017- martie 2018, lista cu
titlurile de cărți citite și o scrisoare adresată celui mai îndrăgit personaj literar,
din lecturile sale.
Pentru a acumula informaţii suplimentare despre lectura elevilor, cadrele didactice vor realiza și un test proiectiv („Dacă aş putea alege…” ), în care li se va cere elevilor să aşeze în ordinea preferinţelor de lectură, un număr de zece titluri de cărți și să găsească un argument, cel mai important, pentru care cititul este necesar («Aş citi dacă… aş citi numai ...» ), pentru a uşura astfel, cercetarea şi a permite o analiză mai exactă a dorinţelor elevilor.
Pentru a acumula informaţii suplimentare despre lectura elevilor, cadrele didactice vor realiza și un test proiectiv („Dacă aş putea alege…” ), în care li se va cere elevilor să aşeze în ordinea preferinţelor de lectură, un număr de zece titluri de cărți și să găsească un argument, cel mai important, pentru care cititul este necesar («Aş citi dacă… aş citi numai ...» ), pentru a uşura astfel, cercetarea şi a permite o analiză mai exactă a dorinţelor elevilor.
În
încheiere, vor fi luate în considerație cărțile
alese de către copii, în ordinea preferinţelor și va fi declarată cea
mai plăcută lectură: ..........
Modalităţi de monitorizare şi evaluare:
portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate în proiect: fişa de participare, raportul
de activitate, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activității, alte
materiale relevante; experiențe de
lectură: compuneri, eseuri, articole pe marginea unor cărți, creații literare
etc.; expoziție cu: desene inspirate de titlul activităţii şi de o carte care a trezit interesul pentru lectură, ecusoane, afișe, postere, panouri publicitare ș.a.
Schimb de carte pentru copii, între colectivele
de elevi ale școlilor din județul Buzău, participante la proiect (opțional);
schimb de cărți din literatura română și universală, între școlile partenere în
cadrul proiectelor eTwinning "Le livre est mon ami"/ "Cartea este prietena mea" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu
imagini" (opțional).
Activitatea nr. 5
a. Titlul
activităţii: "Cartea- trecut,
prezent și viitor"(antologia proiectului,
volum cu exemple de bună practică)
b. Data/
perioada de desfăşurare: mai 2018
c. Locul
desfăşurării: Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
d. Participanţi:
elevi, cadre didactice, bibliotecari, scriitori
e. Descrierea pe
scurt activităţii:
"Cartea- trecut, prezent și viitor"
Secțiune elevi- compuneri, eseuri,
articole, jurnal de lectură, prezentare
de carte, creații literare etc.).
Lucrările
vor fi tehnoredactate cu caractere românești și vor fi scrise în word 2003,
Times New Romans, dimensiunea
fontului 12, cu diacritice, spațiere la un rând. Fiecare lucrare va avea maximum 2
pagini, format A4;
Se
va specifica numele și prenumele elevului, clasa, școala și numele profesorului
coordonator.
Se
vor acorda premiile I, II, III, mențiuni și diplome de participare. Numărul de
premii I, II, III și mențiuni nu poate
depăși 25% din numărul participanților.
Secțiune- cadre didactice, bibliotecari, editori,
redactori, scriitori ș.a.; exemple de bună
practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de
carte, recenzii, referate, articole, creații
literare etc.
Această secțiune se va finaliza
prin publicarea tuturor materialelor primite, într-o carte cu ISBN (antologia proiectului "Cartea- prietena mea"- exemple de bună practică).
Fiecare lucrare va avea maximum 3
pagini, format A4; lucrarea poate fi însoțită de o fotografie a
autorului, de o scurtă biografie (maximum 5 rânduri) și, opțional, de o
fotografie cu activitățile la care se face referire. Lucrarea va fi scrisă în
Word cu caractere Times New Roman, dimensiunea fontului 12, cu diacritice,
tehnoredactată la un rând.
Conţinutul trebuie să vizeze aspecte
cu un grad ridicat de interes pentru grupul ţintă, să fie original şi să
conţină exemple de bună practică.
Bibliografia se va consemna la sfârşitul
lucrării, în ordinea următoare: numele şi prenumele autorului, titlul lucrării,
editura, oraşul, anul, pagina.
Nu vor fi publicate lucrări plagiate
sau lucrări ce au fost deja publicate sau prezentate în cadrul altor
evenimente. Toate drepturile sunt rezervate autorilor. Publicarea fotografiilor
se face cu acordul implicit al participanților.
Modalităţi de monitorizare şi evaluare:
portofoliul de activităţi al unităţilor şcolare implicate în proiect (secțiune elevi: compuneri, eseuri, articole, jurnal de
lectură, prezentare de carte, creații literare; secțiune- cadre didactice,
bibliotecari, editori, redactori, scriitori ș.a.: exemple de bună
practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de
carte, recenzii, referate, articole, creații
literare etc.), în scopul evaluării şi premierii participanţilor; presa locală.
Activitatea nr. 6
Titlul activităţii: „Jurnalul
de lectură” (Finalizarea proiectului/ diseminare/ feed-back/ evaluare)
a.
Data/ perioada de desfăşurare: iunie 2018
b.
Locul desfăşurării: Școala Gimnazială "Ion
Creangă" Buzău
c.
Participanţi: elevi care s-au remarcat în cadrul
activităţilor derulate în cadrul proiectului, cadre didactice, bibliotecari ș.a.
d.
Descrierea activităţii: evaluarea şi diseminarea
proiectului; premierea colectivelor de elevi, a cadrelor
didactice şi a bibliotecarilor care s-au remarcat în cadrul activităţilor derulate.
e. Modalităţi
de monitorizare şi evaluare: portofoliul proiectului- fişele de participare la toate activitățile desfășurate în cadrul
proiectului, raportul de
activitate pentru toate activitățile derulate
în cadrul proiectului, o pagină cu
impresiile despre proiect (opțional), fotografii
realizate pe parcursul desfășurării activităților, alte materiale relevante; site-ul școlii, blog-ul clasei-
"Primii
pași spre lectură", editare- numerele 14 și 15- Revista "Primii
pași spre carte", pe Twinspace, în cadrul proiectelor
eTwinning-"Le livre est mon ami" și "We make the books with picture"/
"Creăm
cărți cu imagini".
Nu se
percepe taxă de participare.
Rezultate calitative și cantitative aşteptate ca
urmare a implementării proiectului
Prin participarea la activităţile
proiectului, elevii îşi vor dezvolta competenţa de lectură, vor citi cu plăcere
cărţi pe care singuri vor şti să le selecteze şi să le integreze în
preocupările personale, se vor familiariza cu mediul cultural (prin vizitarea unor
biblioteci școlare și publice, muzee, teatre, edituri, redacții, case memoriale
etc.), se vor forma ca cititori pe tot parcursul vieţii, se vor stabili relaţii
de prietenie şi de colaborare (între elevi, cadre didactice, bibliotecari,
redactori, editori, scriitori), vor promova o imagine
pozitivă a generației de azi, capabilă să (re)descopere cu bucurie rolul cărţii
și implicit, al lecturii în formarea personală, vor deveni adevăraţi
consumatori de literatură, conştienţi de valoarea şi importanţa lecturii în
desăvârşirea personalităţii lor, de rolul pe care-l ocupă cartea în
relaţionarea cu lumea din jur. De asemenea, prin metodele moderne,
activ-participative propuse, va creşte numărul de elevi care vor practica lectura
de plăcere şi, bineînțeles, va crește și numărul de cititori în biblioteci.
Modalităţi de monitorizare şi
de evaluare ale proiectului:
- Portofoliul proiectului (fişele de participare la activitățile desășurate în cadrul proiectului, raportul de activitate pentru fiecare activitate derulată în cadrul proiectului, o pagină cu impresiile despre proiect, CD/ DVD cu: creații literare elevi (compuneri, eseuri, poezii), articole de revistă, jurnal de lectură, prezentare de carte, creații literare, exemple de bună practică, modalități de promovare a lecturii în rândul elevilor, prezentări de carte, recenzii, referate, articole, creații literare, fotografii realizate pe parcursul desfășurării activităților, alte materiale relevante- cadre didactice, bibliotecari;
- Lansări de carte; prezentare, expoziţii de carte, recenzii, jurnalul de lectură;
- Şezători literare, concursuri pe teme literare, serbări;
- Participarea la concursuri cultural-artistice, festivaluri (de teatru), la nivel local, judeţean, interjudeţean, regional, naţional şi internaţional;
- Editarea numerelor 14 și 15 ale revistei clasei- "Primii paşi spre carte", având ca scop promovarea elevilor cu aptitudini artistico-plastice și literare ş.a.
- Realizarea unor programe artistice cu diverse ocazii (25 decembrie- Crăciun, 15 ianuarie- ziua culturii naţionale; ziua lui Eminescu; 24 ianuarie- Ziua Unirii, 23 aprilie- Ziua Internaţională a Cărţii, 1 iunie- Ziua Copilului etc.)
- Realizarea unor portofolii cu fişe de lectură, desene inspirate de lecturile citite şi date despre scriitorii cunoscuţi;
- Portofoliul clasei (chestionare, album foto, CD-uri cu activităţi realizate împreună cu elevii pe parcursul derulării proiectului, creaţii literar-artistice, confecționare "Cartea Uriaşă" (planșe cu imagini din povești și povestiri pentru copii) etc.;
- Schimb de cărți pentru copii, între școli
din județul Buzău și din Europa (activitate
desfășurată în parteneriat cu alte școli europene, în cadrul proiectelor eTwinning: "Le livre est mon ami"/ "Cartea
este prietena mea" și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu
imagini");
·
Publicarea activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului,
pe site-ul școlii, în revista școlii- nivel primar- "Primii paşi spre carte", numerele 14 și
15, pe blog-ul clasei, "Primii pași spre
lectură": http://cristeanicoletaifrim.blogspot.ro/
·
Publicare articole în Revista Qedu- "E- Portofoliul
cadrelor didactice- arhiva națională interactivă" (www.Qedu.ro) și în "Revista Învăţământului
Preuniversitar" din cadrul concursurilor COMPER;
- Lectură şi scriere creativă- Portofoliul elevului/ platforma de
creativitate/
comunitatea online a elevilor creativi- http://www.qvis.ro/
- Participarea la simpozioane/ concursuri județene, interjudețene, regionale, naționale și internaționale- pe teme literare;
- Participare la concursuri județene, interjudețene, regionale, naționale, internaționale de reviste școlare;
- Jurnal de lectură; compuneri, eseuri, articole pe marginea unor cărți, creații literare etc.;
- Expoziție cu creații artistico-plastice: desene inspirate de titlul activităţii şi de o carte care a trezit interesul pentru lectură, ecusoane, afișe, postere, panouri publicitare ș.a.;
· Publicarea online- pe Twinspace, în cadrul proiectelor
eTwinning-"Le livre est mon ami" și "We make
the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini";
· Acordarea
unor diplome elevilor, cadrelor didactice îndrumătoare și bibliotecarilor care
s-au evidenţiat în activitățile desfășurate în cadrul proiectului.
Modalități de asigurare a continuității /sustenabilității proiectului:
Implementarea,
în şcolile participante, a unor cursuri opţionale CDŞ, care să dezvolte lectura
ca abilitate de viaţă; dezvoltarea proiectului la nivel judeţean/ interjudeţean/
regional/ național; elaborarea unor liste de bibliografie suplimentară pentru elevi, adaptată
profilului elevului din generația de azi.
Activităţi de promovare/mediatizare şi de
diseminare:
Postarea activităților desfășurate pe parcursul proiectului, pe site-ul școlii, blog-ul clasei "Primii pași spre lectură", promovarea creaţiilor literare ale elevilor în revista școlii- nivel primar- "Primii pași spre carte", numerele 14 și 15, pe Twinspace, în cadrul proiectelor eTwinning, -"Le livre est mon ami"și "We make the books with picture"/ "Creăm cărți cu imagini", redactare articole pentru Revista Învăţământului Preuniversitar, secţiune rezervată cadrelor didactice în cadrul Concursurilor COMPER, în revista Qedu, e-portofoliul cadrelor didactice, (platforma didactică electronică a portofoliului cadrelor didactice), didactic.ro, qvis.ro, din cadrul Concursurilor COMPER, secţiunea Lectură şi scriere creativă; realizarea unor programe artistice, în cadrul comisiei metodice a învăţătorilor, întâlnire cu oameni de cultură: scriitori, editori, redactori ș.a.; în cadrul unor simpozioane şi concursuri şcolare, în parteneriat cu alte proiecte educaţionale care au ca obiectiv principal promovarea lecturii în rândul elevilor şi apropierea acestora de carte.
Regulament specific de participare la activitățile Proiectului Educațional Județean
„Cartea- prietena mea”
ediţia a VI-a, anul şcolar 2017-2018
Unităţile de învăţământ participante la
proiect au obligaţia de a întocmi un portofoliu de prezentare a activităţilor
implementate. La portofoliul proiectului se vor depune următoarele materiale: fişa de participare, raportul de activitate pentru fiecare
activitate derulată în cadrul proiectului, CD/ DVD cu: creații literare elevi (compuneri, eseuri, poezii), jurnal de lectură, prezentare de carte, exemple de bună practică, fotografii
realizate pe parcursul desfășurării activităților, alte materiale relevante.
Portofoliile de prezentare a
activităţilor vor fi predate echipei de
proiect, până la data de 31 mai 2018.
Nu se percepe taxă de participare.
În perioada 02-15.06.2018, un juriu
desemnat de către echipa de proiect, va evalua portofoliile întocmite la
nivelul unităţilor de învăţământ, în scopul premierii participanţilor pentru implementarea
tuturor activităților propuse în cadrul
proiectului.
În cursul lunii iunie, va avea loc
premierea colectivelor de elevi, a cadrelor didactice și a bibliotecarilor implicaţi
în proiect.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu