Biblioteca clasei
"Povești și povestiri din literatura română și universală"- Prezentare de carte pentru copii- 29 septembrie 2017
Lectură după imagini- "Poveștile copilăriei"-10 octombrie 2017
"Cartea Uriașă"- Arte vizuale și abilități practice- colaje- "Imagini din povești"
"Cartea Uriașă"- Arte vizuale și abilități practice- colaje- "Imagini din povești"- octombrie 2017
Activitatea nr.2: "Cartea în viaţa cotidiană- da sau nu?"
Data: 20 noiembrie 2017
Scopul activității: crearea
unui mediu educaţional care să stimuleze lectura şi dragostea de carte;
Obiectivele
educaționale ale activității:
Pentru elevi:
-încurajarea
şi stimularea interesului elevilor pentru lectură;
-încurajarea exprimării libere a impresiilor şi sentimentelor generate
de lectură;
-cultivarea
lecturii de plăcere;
-formarea unor
criterii proprii prin care elevul să distingă singur ce şi când să citească;
-dezvolatrea atitudinii de relaţionare a elevilor
cu ei înşişi şi cu ceilalţi;
-însuşirea unor instrumente de analiză şi
valorizare a operelor literare;
-încurajarea aptitudinilor de creaţie literară ale
elevilor talentaţi;
-realizarea unor semne de carte cu imagini sau
personaje literare îndrăgite din poveștile și povestirile cunoscute;
-stabilirea prin vot, a unui slogan de promovare a lecturii, reprezentativ pentru colectivul de elevi
participant la proiect;
Pentru părinți, cadre didactice,
bibliotecari:
-promovarea serviciilor
bibliotecii;
-documentarea şi informarea în bibliotecă, o alternativă
de petrecere a timpului liber;
-atragerea şi implicarea cadrelor didactice, a
bibliotecarilor, a părinților și a comunităţii locale în stimularea interesului
pentru lectură al elevilor;
-cultivarea
lecturii de plăcere;
-implicarea cadrelor didactice, a bibliotecarilor și a familiilor în stimularea interesului pentru
lectură, în rândul elevilor;
-încurajarea aptitudinilor de
creaţie literară ale elevilor talentaţi;
Locul desfăşurării: în
unitățile de învățământ din județul Buzău, implicate în proiect
Persoane
prezente: coordonatori proiect: Director- Prof.
Vornicu Daniela și Prof.înv.primar Ifrim Nicoleta; echipa de implementare a
proiectului; parteneri de proiect; colectivele de elevi din unitățile școlare implicate în proiect; cadre
didactice, bibliotecari, părinți;
Descrierea activității:
Proiectul educativ județean „Cartea-
prietena mea” s-a născut din două preocupări distincte: pe de o parte, și-a propus să se dezvolte ca un
proiect-pilot care să poată servi ca bază unei strategii mai largi de
dezvoltare şi susţinere a lecturii elevilor, pe de altă parte, și-a propus
colectarea cât mai multor informaţii privind practicile de lectură ale
elevilor.
Pentru derularea proiectului educativ
județean "Cartea- prietena mea", au fost selectate activităţi
uşor de pus în practică, ce nu necesită din partea participanților, pregătiri istovitoare
sau cheltuieli financiare deosebite.
Lectura
unei cărţi presupune anumite competenţe de lectură: un anumit ritm al decodării
lingvistice, capacitatea de a înţelege şi de a urmări o comunicare scrisă mai
extinsă, capacitatea de a face conexiuni intra şi extratextuale.
Scopul fundamental al acestor
activităţi a fost să impună lectura ca temă de dezbatere şi de reflecție pentru
cadre didactice, părinți, elevi, comunitate, într-o lume în care, din ce în ce
mai mult, lectura pare să fi intrat într-un con de umbră.
Scopul
proiectului este promovarea lecturii în rândul elevilor și ne-am dori ca în
„Alice în Ţara Minunilor,” o competiţie care să excludă eşecul, în care toţi
participanţii să aibă șansa de a trăi sentimentul reuşitei.
În unitățile școlare
implicate în proiect, se vor organiza dezbateri privind petrecerea
timpului liber.
Li se poate oferi elevilor, o situaţie
ipotetică: au terminat şcoala mai devreme, au deci la dispoziţie
un timp liber şi total neplanificat; li se va cere să aleagă între mai multe
variante de petrecere a timpului liber sau să ofere propria lor variantă. Scopul acestei prime părţi a activităţii este acela de a oferi elevilor posibilitatea de a integra lectura ca una dintre variantele de petrecere
a timpului liber, alături de alte activităţi familiare lor.
A doua parte a
sarcinii le cere elevilor să găsească argumente pro şi contra pentru fiecare
activitate propusă ca variantă de petrecere a timpului liber. Scopul acestei
părţi a activităţii este acela de a relativiza opţiunile: nu există o
activitate ideală sau o activitate care trebuie din start refuzată: fiecare opțiune de petrecere a timpului liber are
avantaje şi dezavantaje.
În continuare, se pot enumera afirmaţiile propuse de doamna Nancy Ross din Canada, referitoare la „Drepturile copilului cititor”, iar elevii vor stabili dacă respectivele
afirmații conțin informații adevărate sau false.
Pentru introducerea în atmosfera
proiectului și pentru a-i determina pe copii să se autodefinească în raport cu
lectura, colectivele de elevi din unitățile școlare partenere, vor avea de realizat niște semne de carte pe care vor scrie sloganuri de promovare a lecturii, după care vor alege sloganul clasei,
care să-i reprezinte în cadrul proiectului educativ județean "Cartea- prietena mea".
În intenţia organizatorilor, prin
îndeplinirea acestei sarcini, s-a urmărit stimularea elevilor de a privi lectura
ca pe o activitate plăcută și interesantă. În acelaşi timp, elevii sunt încurajați să se manifeste ca un
colectiv, deoarece o clasă trebuie să propună în final, doar un singur slogan. Sloganurile sunt rezultatul unui vot căci au
fost alese de o clasă întreagă de elevi, sub îndrumarea profesorului coordonator.
În încheierea activității, li se va propune elevilor ca în perioada noiembrie 2017- aprilie 2018, să citească la
liberă alegere sau îndrumați de părinți și de cadrele didactice îndrumătoare, minim o carte pe
lună (în funcție de posibilitățile individuale, de preferințe sau de nivelul
colectivului de elevi).
Astfel, portofoliul elevilor
participanți la proiect va conține: fișe de lectură, ilustrații,
desene/ picturi/ colaje inspirate de cartea citită sau personaje literare
îndrăgite, creații literare, CD-uri cu
fotografii, prezentări Power Point, filmulețe video pe teme literare etc.
Portofoliul
cadrelor didactice participante la proiect va conține: fişa de participare,
raportul de activitate, interpretarea chestionarelor completate de către elevi,
semne de carte cu sloganuri de promovare a lecturii în rândul elevilor, CD(-uri)
cu fotografii realizate pe parcursul desfășurării activității).
Pentru
activitatea "Cartea
în viaţa cotidiană- da sau nu?", la portofoliul proiectului se vor depune următoarele materiale: fişa de participare (Anexe), raportul de activitate,
chestionare elevi, semne de carte cu sloganuri de promovare a lecturii în
rândul elevilor, fotografii realizate pe parcursul desfășurării
activității și alte materiale relevante.
Fişa
de participare, raportul de activitate și fotografiile realizate pe parcursul
desfășurării activității vor fi trimise la adresa de e-mail: nicoletacristeaifrim@gmail.com
Imagini cu activități desfășurate în cadrul proiectului educativ județean "Cartea- prietena mea" vor fi postate pe blog-ul "Primii
pași spre lectură", secțiunea "Cercul de lectură":
Unitățile școlare participante la proiect
vor realiza un instructaj prealabil, pentru fiecare etapă a proiectului astfel
încât să nu existe ambiguităţi în rezolvarea sarcinilor. De asemenea, se vor
institui forme de verificare discretă a
lecturii elevilor, pentru a elimina tendinţa de a transforma proiectul într-o
formă fără fond.
"Lectura – universul cunoşterii."
Clasa Pregătitoare B, Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
"Schimbăm lumea prin lectură!" Clasa a VIII-a B, Școala Gimnazială "G.E.Palade"- Buzău, profesor îndrumător, Veronica Bulf
"Prietenii lecturii"- desene, picturi, colaje inspirate de lecturile individuale ale elevilor din clasele primare
"Povestea mărțișorului"
https://www.youtube.com/watch?v=q_IP8FCfM9Q&t=51s
"În lumea poveștilor lui Ion Creangă"- 26 martie 2018
https://www.youtube.com/watch?v=_RbydQuLIuI&feature=youtu.be
"Casa Memorială Ion Creangă"
https://www.youtube.com/watch?v=DOHbuhvPMaE
Vizionare
piesă de teatru- "Ursul păcălit de
vulpe" de Ion Creangă
(Teatrul "George Ciprian" Buzău)- 27 martie 2018
Vizită la Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău
https://www.youtube.com/watch?v=5YYoK0kjR4E&t=130s
"Bucuriile lecturii"- 23 aprilie- Ziua Internațională a Cărții
"Carnaval- Personaje din povești"
23 aprilie 2018
CERCUL DE LECTURĂ
An școlar 2018-2019
Clasa IB
Prof.înv.primar - Ifrim Nicoleta
"Căsuța lui Hansel și Gretel" (din dulciuri)
https://www.youtube.com/watch?v=ryQr2-os8rM&t=6s
Activități de prezentare de cărți pentru copii, susținute în cadrul proiectului de parteneriat internațional eTwinning "Poveștile conectează"/ "Des histoires pour échanger"/ "Stories connect"și în cadrul opționalului Literatură pentru copii- "Călătorie în lumea poveștilor"
-octombrie 2018
https://www.youtube.com/watch?v=eNehRlFJEhE
https://voicethread.com/share/11562001/
https://voicethread.com/share/11644916/
20 Noiembrie -
Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului (20 noiembrie 2018)
"Carte, dulce
carte!"- activitate extrașcolară, de promovare
a lecturii în rândul elevilor, în cadrul Programului Școala Altfel 2019 – „Să știi mai multe, să fii mai
bun!” (27 mai 2019)
"Alfabetul
distractiv!"- activitate extrașcolară, desfășurată
în cadrul Programului Școala Altfel 2019 – „Să știi mai multe, să
fii mai bun!” (29 mai 2019)
An școlar 2019-2020
Vizită la
Biblioteca școlii- octombrie 2019
Prezentare de carte- octombrie 2019
https://www.youtube.com/watch?v=cUCJJoSS_ps&list=UUuababiuDwcc2lR4VXh8I7A&index=8
"Cărticica iernii"- Clasa a II-a B, Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
15 IANUARIE- ZIUA CULTURII NAȚIONALE
Au trecut 170 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu.
Clasa a II-a B, Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
IOAN SLAVICI
Ioan Slavici a fost un scriitor, jurnalist și pedagog român, membru corespondent al Academiei Române. Opera literară a lui Ioan Slavici este influențată de viața satului ardelean.
Wikipedia
Scriitori români
clasici și moderni, care au marcat literatura română:
Vasile Alecsandri (1821 – 1891)
Grigore Alexandrescu (1810 – 1885)
Tudor Arghezi (1880 – 1967)
George Bacovia (1881 – 1957)
Lucian Blaga (1895 – 1961)
Geo Bogza (1908 – 1993)
George Călinescu (1899 – 1965)
Ion Luca Caragiale (1852 – 1912)
Emil Cioran (1911 – 1995)
George Coşbuc (1866 – 1918)
Ion Creangă (1837 – 1889)
Barbu Delavrancea (1858 – 1918)
Alexandru Donici (1806 – 1865)
Octavian Goga (1881 – 1938)
Bogdan Petriceicu Hasdeu (1838 – 1907)
Eugen Ionescu (1909 – 1994)
Ştefan Octavian Iosif (1875 – 1913)
Mihai Eminescu (1850 – 1889)
Alexandru Macedonski (1854 – 1920)
Alexei Mateevici (1888 – 1917)
Alexandru Odobescu (1834 – 1895)
Camil Petrescu (1894 – 1957)
Marin Preda (1922 – 1980)
Liviu Rebreanu (1885 – 1944)
Alecu Russo (1819 – 1859)
Mihail Sadoveanu (1880 – 1961)
Ion Sîrbu (1919 – 1989)
Ioan Slavici (1848 – 1925)
Marin Sorescu (1936 – 1996)
Constantin Stamati (1786 – 1869)
Nichita Stănescu (1933 – 1983)
George Topîrceanu (1886 – 1937)
Tudor Vianu (1898 – 1964)
Alexandru Vlahuţă (1858 – 1919)
Ioan Al. Brătescu Voineşti (1868 – 1946)
Duiliu Zamfirescu (1858 – 1922)
https://youtu.be/NIo18hASUm4
"Lecturile
copilăriei"- Cercul de lectură- Prezentare de carte pentru copii- Scriitori români, clasici și moderni, care au marcat literatura română-
Cărți din literatura română și universală- Munca elevilor: lectură, fișe de lectură, coperte cărți, proverbe despre carte; 21.02.2020
https://classroom.google.com/u/0/c/NzU5NDU0MzU0MjZa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu