Activitățile extrașcolare/ extracurriculare-
oportunitate de contextualizare a învățării
Prof.înv.primar Ifrim Nicoleta
Școala Gimnazială Ion Creangă Buzău
“Natura ne aseamănă. Educaţia ne deosebeşte”-Confucius
1. Context: rolul actual al şcolii
În ultimii ani, relaţia dintre
educaţia formală şi cea non-formală s-a aflat din ce în ce mai frecvent în
centrul discursului educaţional internaţional. În plan european, iniţiativa
promovării rolului important al activităţilor şcolare şi extraşcolare s-a concretizat în recomandările Consiliului Europei, prin Comitetul de Miniştri, în
Recomandarea din 30 aprilie 2003. Acest document precizează direcţiile de
acţiune referitoare la recunoaşterea statutului echivalent al activităţilor
educative şcolare şi extraşcolare, cu cel al educaţiei formale, din perspectiva
contribuţiei lor egale la dezvoltarea personalităţii libere a copilului şi a
integrării lui în societate. Documentul prevede:
-statutul activităţii educative şcolare
şi extraşcolare ca dimensiune a procesului de învăţare permanentă;
-necesitatea recunoaşterii activităţii
educative şcolare şi extraşcolare ca parte esenţială a educaţiei obligatorii;
-importanţa activităţii educative
şcolare şi extraşcolare pentru dezvoltarea sistemelor relaţionate de
cunoştinţe, a abilităţilor şi competenţelor;
-oportunitatea oferită de activitatea
educativă şcolară şi extraşcolară pentru crearea condiţiilor egale/echitabile
de acces la educaţie pentru dezvoltarea deplină a potenţialului personal şi
reducerea inegalităţii şi excluziunii sociale;
-stimularea implicării copiilor în
promovarea valorilor şi principiilor etice: dreptate, toleranţă, pace,
cetăţenie activă, respectarea drepturilor omului;
-utilizarea potenţialului activităţii
educative şcolare şi extraşcolare ca mijloc complementar de integrare socială
şi participare activă a copiilor în comunitate;
-promovarea cooperării în vederea
utilizării diverselor abordări didactice necesare ridicării standardelor
calităţii procesului educaţional;
-asigurarea resurselor umane şi
financiare pentru implementarea şi recunoaşterea valorică a programelor
educative şcolare şi extraşcolare din perspectiva rezultatelor învăţării;
-recunoaşterea activităţii educative
şcolare şi extraşcolare ca dimensiune semnificativă a politicilor naţionale şi
europene în acest domeniu.
2. Locul şi rolul activităţilor extracurriculare în
educaţia copiilor
În şcoala contemporană,
eficienţa educaţiei depinde de gradul în care se pregăteşte copilul pentru
participarea la dezvoltarea de sine şi de măsura în care reuşeşte să pună
bazele formării personalităţii copiilor.
În acest cadru, învăţământul
are misiunea de a-i forma pe copii sub aspect psihointelectual, fizic şi
socioafectiv, pentru o cât mai uşoară integrare socială. Complexitatea
finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele
extracurriculare.
După o binecunoscută
clasificare UNESCO, educaţia extracurriculară, adică educaţia de dincolo de
procesul de învăţământ, apare sub două aspecte principale:
♠ educaţia informală –
reprezintă influenţa incidentală a mediului social transmisă prin situaţiile
vieţii de zi cu zi
♠ educaţia non-formală, care se realizează fie în sistemul de
învăţământ, fie în cadrul unor organizaţii cu caracter educativ.
3. Extraşcolar
şi extracurricular: delimitări conceptuale, tipuri şi roluri
Activităţile extracurriculare
nu intră în domeniul curriculumului oficial dar au finalităţi menite
să susţină în mod direct dezvoltarea competenţelor promovate prin programele
şcolare; au caracter complementar activităţilor de învăţare realizate la clasă,
urmăresc lărgirea şi adâncirea informaţiei şi cultivă interesul pentru diferite
domenii de cunoaştere. Astfel de activităţi funcţionează,
în general, cu rol de „curriculum suplimentar”.
Activităţile extraşcolare sunt activităţile care intră în sfera educaţiei nonformale, la care pot
participa elevii în afara programului şcolii. Acestea au scopuri variate:
interacţiune socială, leadership, recreere şi educaţie pentru sănătate,
autodisciplină şi creştere a încrederii în sine.
Implicarea elevilor în activităţi extraşcolare are o vechime mare în sistemele formale de educaţie. Iniţial, ideea activităţilor extraşcolare era menită să ofere copilului
alternative la educaţia şcolară, care necesita un efort intelectual
predominant. Astfel, activităţile extraşcolare aveau scopul de a oferi copilului posibilitatea să se mişte, să
se exprime liber, să facă lucruri care îi plac. Treptat, sfera activităţilor
extraşcolare s-a diversificat, iar problematica valorificării educaţiei
nonformale în spaţiul şcolii a căpătat din ce în ce mai multă importanţă.
Caracteristici de bază ale activităţilor
extraşcolare:
-cuprind activităţile care
sunt organizate de şcoli şi se derulează în incinta acestora sau în afară;
-au rol complementar
activităţilor formale ale şcolii şi se centrează pe activităţi ce vizează
dezvoltarea în ansamblu a personalităţii elevilor;
-ţin de ansamblul şcoală –
comunitate – familie atât din perspectiva actorilor implicaţi, cât şi a
tipurilor de acţiuni derulate;
-oferă elevilor posibilităţi
de exprimare a identităţii personale şi de dezvoltare plenară a activităţii
acestora.
Efecte
şi implicaţii ale participării la activităţile extraşcolare asupra elevilor:
-participarea la activităţi
extraşcolare se asociază cu o rată mai mare de frecvenţă a cursurilor şi cu o
scădere a ratei abandonului şcolar, prin faptul că motivează elevii să vină la
şcoală şi să nu abandoneze cursurile;
-activităţile extraşcolare
au un impact pozitiv asupra dezvoltării psihologice a elevilor implicaţi în
acestea, pentru că promovează activităţi care valorizează toate aspectele
personalităţii copiilor, susţine dezvoltarea stimei de sine şi a
autovalorizării, promovează dezvoltarea aptitudinilor şi intereselor de
cunoaştere a elevilor;
-participarea la
activităţi extraşcolare se asociază cu scăderea manifestărilor de violenţă în
spaţiul şcolii, prin faptul că au un puternic caracter prosocial;
-participarea la
activităţi extraşcolare se asociază cu o implicare mai amplă a părinţilor în
viaţa şcolii.
4. Forme de activitate extraşcolară:
Unele studii identifică cinci tipuri
de activităţi extraşcolare, în funcţie de implicarea pe care acestea o
presupun:
-activităţi prosociale, referitoare la
voluntariat;
-activităţi sportive de echipă;
-activităţi de organizare a şcolii (de
exemplu, consiliul elevilor);
-activităţi artistice (piese de
teatru, coruri, serbări şcolare);
-cluburi şcolare.
Diferiţi autori trec în revistă marea
varietate a activităților extraşcolare şi evidenţiază faptul că, în timp, tipologia lor a crescut foarte mult:
excursii
şi vizite la muzee, vizionarea de filme sau piese
de teatru, vizite la instituţii publice, excursii la obiective de interes
ştiinţific sau comunitar, vizite la alte unităţi de învăţământ,
serbări
şcolare şi alte activităţi artistice, activităţi sportive,
activităţi literare, activităţi ce vizează protecţia mediului
etc.
-Vizitele la muzee,
expoziţii, monumente şi locuri istorice, case memoriale – organizate selectiv – constituie un mijloc de a intui
şi preţui valorile culturale, folclorice şi istorice ale poporului nostru. Ele oferă elevilor prilejul de a observa obiectele şi
fenomenele în starea lor naturală, procesul de producţie în desfăşurarea sa,
operele de artă originale, momentele legate de trecutul istoric local,
naţional, de viaţa şi activitatea unor personalităţi de seamă ale ştiinţei şi
culturii universale şi naţionale, relaţiile dintre oameni şi rezultatele concrete ale muncii lor,
stimulează activitatea de învăţare, întregesc şi desăvârşesc ceea ce elevii
acumulează în cadrul lecţiilor.
-Vizionarea unor filme, spectacole de teatru,
operă, balet pot
constitui surse de informații, dar în același timp
și puncte de plecare în a face cunoștință cu lumea artei, a
frumosului și de le educa gustul pentru frumos.
De asemenea, se pot organiza întâlniri
cu personalități care pot constitui un model
de conduită pentru elevi (scriitori, medici,
avocaţi, preoţi, etc.).
-Excursiile și vizitele didactice sunt forme organizate în natură sau la diferite instituții culturale sau agenți
economici în vederea realizării unor obiective instructiv-educative legate de
anumite teme prevăzute în programele de învățământ. Ele au menirea de a stimula activitatea de
învățare, de a întregi și desăvârși ceea ce elevii au acumulat în cadrul
activităților/ lecțiilor.
-Excursiile și drumețiile
tematice proiectate și organizate de instituțiile școlare au multiple valenţe de
informare şi formare a elevilor, completând sau/ și aprofundând procesul de
învăţământ. Conţinutul didactic al drumeţiilor şi excursiilor poate fi mult mai
flexibil, mai variat şi complex decât al lecţiilor organizate în clasă, având
de asemenea şi un caracter mai atractiv, elevii participând într-o atmosferă de optimism şi bună dispoziție la asemenea
activități.
Dacă excursia se organizează
în muzee, monumente istorice, obiectivele urmărite ar putea fi: cunoaşterea
istoriei ţinutului natal; însuşirea
normelor de protecţie a monumentelor istorice (a valorilor naţionale); dezvoltarea
ataşamentului, a dragostei faţă de trecutul glorios al poporului nostru.
Informațiile culese vor putea fi valorificate
la disciplinele de învăţământ la care se pretează, astfel fixându-se,
aprofundându-se cunoştinţele și îmbogăţindu-se cultura generală.
În valorificarea cunoştinţelor dobândite în
timpul excursiilor, elevii pot veni cu nuanțe originale de natură afectivă,
prin care îşi exprimă propriile impresii şi sentimente faţă de cele
văzute.
În
cadrul activităţilor de tip excursii, drumeţii, elevii pot cunoaște diferite localități ale țării, pot cunoaște
realizări ale semenilor lor, locurile unde s-au născut diferite personalități
naționale, au trăit și au creat opere de artă.
În urma plimbărilor, a excursiilor în natură, a drumețiilor, elevii pot reda cu mai multă creativitate și sensibilitate,
imaginea realității, în cadrul activităților de educație plastică și
cunoașterea mediului, iar materialele pe care le adună, pot fi folosite la
abilități practice, în diverse teme de creație.
Excursia ajută
la dezvoltarea intelectuală şi fizică a copilului, la
educarea lui cetăţenească
şi patriotică, îl
reconfortează
pe copil, îi
prilejuieşte
însuşirea
unei experienţe sociale importante, dar şi îmbogăţirea
orizontului cultural ştiinţific.
Prin excursii, elevii îşi
suplimentează
şi consolidează
instrucţia şcolară
dobândind însuşirea
a noi cunoştinţe.
Drumeție în Parcul "Crâng" Buzău
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Cetatea Făgărașului
https://www.youtube.com/watch?v=S8y7knHRk6s
Taberele de vară sunt activităţi extraşcolare/ extracurriculare ce presupun reunirea mai multor elevi, ce fac parte din diferite instituţii de învăţământ, pe o anumită perioadă de timp, de regulă, în perioada vacanţelor școlare.
Vizită la Muzeul Județean Buzău
Ifrim Valeriu- clasa
a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara mea"- Bușteni- Sinaia-Belvedere- Cota 1500- Șaua Dichiului- Lacul
Bolboci- Cheile Tătarului- Grota Ursilor-- Cota 2000- Peștera Ialomiței-
Babele- Sfinxul
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Castelul
Cantacuzino- Bușteni
https://www.youtube.com/watch?v=S8y7knHRk6s
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Muzeul
de Artă și Muzeul de Etnografie- Brașov
,
Taberele de vară sunt activităţi extraşcolare/ extracurriculare ce presupun reunirea mai multor elevi, ce fac parte din diferite instituţii de învăţământ, pe o anumită perioadă de timp, de regulă, în perioada vacanţelor școlare.
În funcţie de obiectivul pe care-l vizează, taberele de vară pot
fi: şcolare, cu sejur de zi, de
întremare a sănătăţii, de odihnă (recreere), de formare într-un anumit domeniu
de activitate.
Competenţele dezvoltate prin aceste activităţi pot fi de natura celor de
comunicare şi interrelaţionare, dar şi de perfecţionare într-un
domeniu de activitate pentru care elevul îşi manifestă interesul. De asemenea,
scopul acestor activităţi este să
devină un mijloc de a oferta în forme variate cunoaşterea directă a
realităţilor înconjurătoare printr-un program de
activităţi organizat, dar flexibil şi adaptabil nevoilor educabililor vizaţi.
Tabăra Internațională "ENGLISH IS FUN…TASTIC!!!", din Bucovina, Gura Humorului, Voroneț- 2016
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara mea"- Gura Humorului- Județul Suceava;
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Prin conținutul serbărilor îi ajutăm pe copii să înțeleagă mesajul și conținutul obiceiurilor populare, adaptându-le particularităților de vârstă și aptitudinilor artistice individuale. Cu acest prilej, introducem copiii într-o lume frumoasă a cântecului, dansului, poeziei, poveștilor, glumelor, proverbelor, zicătorilor și strigăturilor, a unor evenimente tradiționale - Crăciunul, Paștele, Moș Nicolae, etc - copiii având posibilitatea să cunoască frumusețea și bogăția folclorului, diversitatea tradițiilor și obiceiurilor românești, armonia limbii române.
Textele cântecelor și poeziilor, a colindelor, plugușorului, sorcovii, transmit urările de bine în legătură cu unele îndeletniciri străvechi ale românilor: uratul, semănatul, păstoritul.
Tabăra Internațională "ENGLISH IS FUN…TASTIC!!!", din Bucovina, Gura Humorului, Voroneț- 2016
Tabăra
Internațională "ENGLISH IS FUN…TASTIC!!!", din Bucovina, Gura
Humorului, Voroneț- 2016- s-a
desfășurat în inima Bucovinei, în Complexul format din pensiunile de 4 stele: "Casa Elena",
"Roua
Voronețului"
și "Dor de Voroneț". Complexul este dotat cu o sală
de conferințe (pentru cursurile de limba engleză si alte activități educaționale),
foișoare, terase, spațiu verde pentru desfășurarea activităților sportive și
educative, teren de sport și loc de joacă.
Pe parcursul a șapte zile, s-au organizat:
1. Cursuri distractive
de limba engleză;
2. 3 excursii la
obiectivele turistice:
- Mănăstirea
Voroneț, Complexul Turistic Ariniș-
la Piscină și tiroliana;
- Salina
Cacica;
- Suceava,
unde s-au vizitat: Cetatea de Scaun a
lui Ștefan cel Mare, Muzeul Satului
Bucovinean și Muzeul "Ciprian
Porumbescu";
3. Jocuri: paintball, airsoft, tir cu
arcul, water games, quiz, musical chairs și multe altele;
4.Concursuri: dans,
karaoke, desen, miss and mister tabăra, fashion, riddle competition;
5.Campionate: fotbal,
paintball, baschet, tenis de masă și înot;
6.Cursuri de pictură
cu Expoziție în incinta taberei;
7.Foc de tabără și Barbecue
8.La Festivitatea de Premiere
s-au oferit copiilor și cadrelor didactice diplome și medalii pentru
participarile la activitățile din cadrul programului.
Excursii, vizite didactice, drumeții tematice
Mănăstirea Voroneț- Gura Humorului- Județul Suceava
Mănăstirea Voroneț- Gura
Humorului- Județul Suceava
Mănăstirea Gura Humorului- Județul Suceava
Salina Cacica- Județul Suceava
Mănăstirea Gura Humorului- Județul Suceava
GURA HUMORULUI- SUCEAVA
Salina Cacica- Județul Suceava
Salina Cacica- Județul Suceava
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Cetatea de Scaun a Sucevei https://www.youtube.com/watch?v=Xsh4J1G_2bA
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara mea"- Gura Humorului- Județul Suceava;
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Mănăstirea
Voroneț, Mănăstirea Humorului- Gura Humorului- Județul Suceava; Mănăstirea
Agapia- Județul Neamț
Muzeul Satului Bucovinean- Suceava
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Muzeul Satului Bucovinean- Suceava; https://www.youtube.com/watch?v=Xsh4J1G_2bA
Muzeul “Ciprian Porumbescu”- Suceava
Tabăra de vară în limba engleză, de la Gura Hmorului- "English is fun…tastic…"
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Muzeul Memorial "Ciprian Porumbescu"-Suceava https://www.youtube.com/watch?v=Xsh4J1G_2bA
Ifrim Valeriu- clasa a VI-a, film educativ- "Frumuseți din țara
mea"- Casa Memorială "Ion Creangă", Humulești, Târgu Neamț
Prin conținutul serbărilor îi ajutăm pe copii să înțeleagă mesajul și conținutul obiceiurilor populare, adaptându-le particularităților de vârstă și aptitudinilor artistice individuale. Cu acest prilej, introducem copiii într-o lume frumoasă a cântecului, dansului, poeziei, poveștilor, glumelor, proverbelor, zicătorilor și strigăturilor, a unor evenimente tradiționale - Crăciunul, Paștele, Moș Nicolae, etc - copiii având posibilitatea să cunoască frumusețea și bogăția folclorului, diversitatea tradițiilor și obiceiurilor românești, armonia limbii române.
Textele cântecelor și poeziilor, a colindelor, plugușorului, sorcovii, transmit urările de bine în legătură cu unele îndeletniciri străvechi ale românilor: uratul, semănatul, păstoritul.
Cu aceste ocazii, copiii își îmbogățesc vocabularul cu expresii
populare, proverbe, zicători strigături, pătrund în tainele limbii materne și
în comorile înțelepciunii populare.
Serbările constituie o ocazie
eficientă de valorificare a tradițiilor populare și a obiceiurilor românești, sunt un izvor de bucurii și satisfacții care creează copiilor o stare
de bună dispoziție favorabilă atât dezvoltării psihice, fizice cât și estetice.
Copiii trebuie să interpreteze
diferite roluri: cântăreț, dansator, povestitor, creator de obiecte artizanale,
formându-și sau perfecționându-și o serie de abilități artistice.
Serbările au o importanță deosebită
în educarea copiilor. În primul rând, prin conținutul lor, transmit un anumit
mesaj, apoi copiii se pregătesc împreună și depun eforturi susținute pentru
realizarea unui scop comun, reușita serbării.
Serbările aduc lumină în sufletul
copiilor, dau aripi imaginației, crează o atmosferă plină de plăcere și
bucurie.
Prin interpretarea rolurilor și pregătirea decorurilor pentru diversele "spectacole" urmărim atât un efect artistic cât și pedagogic, cautând un imbold pentru a trezi la copii dorința de a cunoaște și păstra tradițiile și obiceiurile strămoșești.
Cântecele populare întâlnite
la toate serbările antrenează, tonifică și energizează gândirea, memoria, atenția, imaginația, creativitatea, spiritul de disciplină, prietenia.
Prin conţinutul bogat şi diversificat al
programului pe care îl cuprinde, serbarea şcolară
valorifică
varietatea, preocuparea intereselor şi gusturilor şcolarilor. Ea evaluează
talentul, munca şi priceperea colectivului clasei şi transformă
în
plăcere
şi satisfacţie publică străduinţele colectivului
clasei şi ale fiecărui copil în parte.
Spectacolele constituie o altă formă de activitate extracurriculară în şcoală, prin care
copilul face cunoştinţă cu lumea minunată a artei. Deşi această formă de
activitate îl pune pe copil în majoritatea cazurilor în rolul de spectator,
valoarea ei deosebită rezidă în faptul că ea constituie o sursă inepuizabilă de
impresii puternice, precum şi în faptul că apelează, permanent, la
afectivitatea copilului.
Serbare de Crăciun- Clasa Pregătitoare B, decembrie 2017
Spectacolul are un impact major în formarea personalităţii elevilor.
Acest gen de activităţi dă posibilitatea copiilor să cunoască noi grupuri
sociale, noi colectivităţi, învaţă să coopereze, să dea dovadă de iniţiativă,
să-şi îndeplinească responsabilităţile ce le revin şi să-şi asume riscurile. Le dezvoltă spiritul de competitivitate, le îmbogăţeşte
cunoştinţele şi le dă posibilitatea să-şi exprime şi să-şi afirme abilităţile
artistice, le dezvoltă gândirea şi creativitatea, le cultivă încrederea în
forţele proprii.
Carnaval- "Personaje din povești"
Revolta animalelor (scenetă școlară)
"Salvați Planeta Albastră!" (scenetă școlară)
Activități ecologice:
Carnaval- "Personaje din povești"
"Carnaval- Personaje din povești" (scenetă școlară)
"Povestea Lenei"(scenetă școlară)
Festival județean de teatru "Într-un act"
Revolta animalelor (scenetă școlară)
"Salvați Planeta Albastră!" (scenetă școlară)
Activități ecologice:
Dumbrăvicean Mara Mihaela- Clasa Pregătitoare B,
Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău, Festivalul internațional de interpretare și creație ,,SIMPLY THE BEST ", secția etno/ folclor, București, 21.09.2017
Concursurile
Trăim într-o lume a ierarhizărilor și
a competițiilor. Suntem îndemnați să urcăm pe trepte superioare de performanță
și de competență. Ni se dă de înțeles că trebuie să progresăm, să exploatăm la
maximum ceea ce posedăm, să nu pierdem ocazia de a arăta ceea ce suntem în
stare. Școala nu poate face abstracție de această tendință, ea însăși
contribuind la generalizarea întrecerilor și la inducerea unui apetit al
concurenței. Suntem învățați încă de mici să ne comparăm unii cu alții, să fim
în fața altora, să ne autodepășim.
Nu numai elevii sunt puși în situația
de concurență. În spatele lor sunt dascălii, școlile, ba chiar și sistemele
naționale de învățământ (a se vedea miza testelor internaționale de tip Pisa).
În „vârtejul” concurenței (școlare, profesionale, statutare) suntem atrași cam
toți.
Concursul este un exercițiu de punere în
valoare a posibilităților unui candidat în perspectiva unei învățări de
performanță. Se naște un context de maximizare a unor predispoziții, a unor
capitaluri genetice sau culturale cu care unii școlari sunt înzestrați.
Concursul este un moment de testare a
propriilor achiziții, de gestionare a emoțiilor, de asumare a unor exerciții
sau consecințe decizionale. El poate conduce la întărirea unor percepții, la
construirea sau afirmarea stimei de sine, la conturarea unei maniere de a
înfrunta precaritățile vieții. Elevii nu sunt egali și, ca urmare, fiecare are
nevoie să fie antrenat în raport cu predispozițiile pe care le poartă. Cui
poate mult trebuie să i se pretindă mai mult (chiar un pic mai mult decât este
în stare, dacă e să luăm în calcul teoria zonei proximei dezvoltări,
explicitată de Vîgotski).
Un învățământ este cu atât mai
dezvoltat cu cât acesta are în vedere nu numai masa de elevi, ci și vârfurile
ei. De bună seamă, este important să urmărim progresul continuu și la nivelul
elevului de mijloc, dar cel cu abilități înalte trebuie să beneficieze de un
“tratament” educațional din ce în ce mai rafinat, mai focalizat, mai
concentrat. În același timp, o politică școlară vizionară ar fi bine să pună
accent nu numai pe omogenizare, prin prescrierea unui program unitar pentru
toți elevii, ci și pe diversificare, pe propensarea unor predispoziții
particulare pe care le posedă elevii. În acest fel se ajunge la o formă
superioară de valorizare a fiecăruia, în funcție de „talanții” pe care îi
poartă și care se cer a fi „înmulțiți” prin practicile școlare. Lărgirea
diapazonului de prilejuri de formare și exprimare a unor competențe diferite,
în care să „încapă” cât mai mulți elevi, ar fi o soluție pentru ca fiecare elev
să se simtă luat în seamă și să se afirme. În fond, o școală bună este aceea în
care elevul își poate descoperi și pune în valoare un protofoliu de
predispoziții. Nimeni nu le posedă pe toate dar, cu siguranță, fiecare copil
are ceva de spus într-o direcția sau alta.
Concursurile sau olimpiadele școlare pot contribui la deșablonizarea
practicilor educative, la flexibilizarea și extensia ocaziilor de învățare, la
asumarea de către tineri a unei formări responsabile, autoconsimțite. Ele nu
înlocuiesc practicile evaluative obișnuite, dar le continuă, le nuanțează,
le amplifică. Unii subiecți care se manifestă tern în timpul activităților
didactice curente pot străluci cu ocazia unor consursuri școlare – artistice,
sportive, practice – pe baza unor preferințe individuale liber exprimate. În
mare măsură, concursurile și olimpiadele bine profesate pot suplini ceea ce nu
face educația formalizată, instituționalizată, prin activitățile rutiniere.
Așadar, e bine să dăm credit acestor
ocazii de formare suplimentare cu o condiție: să se aibă în vedere că sunt
proiectate pentru elevi, pentru creșterea lor spirituală, prin crearea
unui sentiment de împlinire, edificare și bucurie a reușitei.
Concursurile sunt forme
competiționale organizate pe diverse teme, stimlează creativitatea și
inventivitatea elevilor, sunt momente atractive pentru elevi, elevii pot
demonstra practic ce au învățat acasă și la școală.
Concursurile sunt preferate de copiii de diferite vârste şi se referă la diferite
domenii ale ştiinţei, literaturii, artei, tehnicii, sportului. Ele oferă
elevilor posibilitatea de a demonstra practic ce au învăţat.
Prin
organizarea unor concursuri
între grupele aceleiaşi clase sau între clase diferite (pe diferite faze,
pe diferite teme) promovăm valori culturale şi etice fundamentale,
sensibilitatea şi personalitatea lor suferind modificări pozitive, putând uşor
depista tinere talente artistice în vederea cultivării şi promovării lor.
Concursurile sportive vin
ca şi o completare a activităţilor sportive, cei mici participând cu multă
plăcere la concursurile sportive organizate, cum ar fi: atletism, concurs de
săniuţe, de biciclete, de aruncat la ţintă, etc.
În anul școlar 2016-2017, am participat împreună cu elevii mei, la următoarele
concursuri de specialitate și concursuri cultural-artistice, cu premii:
-Comper-
Comunicare- Etapa Națională- mai
2016; diplome
elevi: 2 premiul I, 1 premiul II;
-Comper Matematică- Etapa Națională- iunie 2016; diplome elevi: 3 premiul I, 1 premiul
III;
-Concurs
Național "Fii intelligent la matematică"- 6
aprilie 2017; diplome elevi: 1 premiul I, 3 premiul III, 1 Mențiune;
-Concursul
"comunicare ortografie.ro"- 4
aprilie 2017; diplome elevi: 2 premiul III, 5 Mențiune;
-Concurs
Național "Micii exploratori"- 7 aprilie 2017; diplome elevi: 1 premiul I, 1 premiul II, 1
premiul III;
-Concurs interjudețean "Micul
Gauss"-27 mai 2017; diplome elevi: 1 premiul II, 1 Mențiune;
-"Împreună pentru pace"-
concurs artistico-plastic, temă în cadrul Săptămânii
Educației Globale, organizat la nivel de unitate de învățământ; noiembrie
2016; 5 diplome elevi: 1 premiul I, 1 premiul II, 1 premiul III, 2 Mențiune;
-Expoziție-
Concurs "În așteptarea sărbătorilor de iarnă!", în cadrul
Proiectului Național "Simfonia iernii", ediția a V-a,
14 decembrie 2016; diplome elevi. 1 premiul I, 1 premiul II;
-Concurs Național "Scrisoare
pentru prietenul meu"- activitate în cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară, implementată de
M.E.N.; 1 diplomă elev- premiul I;
-ConCurs
Național
Let’s Be ECO- proiect
care are ca scop încurajarea reutilizării resurselor și responsabilizarea
privind mediul înconjurător; diploma școlii; diplome elevi;
-Festival/ Concurs internațional "Taina
poveștii mele-cheia șansei tale", Ediția a IX-a, 2017; secțiuni: "A doua șansă" -activitate
educativă cu impact la nivel național și
internațional; "Nimeni nu mă
iubește!"- Program de dezvoltare profesională pentru îmbunătățirea
rezultatelor învățării și obținerea performanței; ``Iubiți-mă inteligent!``-proiect didactic inovator; "Nevoile de bază ale copilului``-Proiect
interșcolar pentru combaterea abandonului școlar, a dificultăților de învățare
și a părăsirii timpurii a școlii; Revista festivalului ``Taina de poveste``-
activități extrașcolare organizate, ce au avut un impact deosebit asupra
copiilor; "Împreună pentru o lume
mai bună"- concurs de creație literară: reviste, cărți în domeniul
educațional; povești de viață; "Mici și mari artiști pe scenă";
Diplome/
adeverințe obținute: diplomă
de participare la festivalul "Taina poveștii mele-cheia șansei
tale", cu revista școlară, "Primii pași spre carte";
diplomă de excelență pentru participare și implicare deosebită, în realizarea
programului de dezvoltare profesională și a activității educative cu impact la
nivel internațional, "Taina poveștii mele-cheia șansei
tale", adeverință pentru realizare expoziție cu lucrări de
creație, la nivel local-județean, adeverință pentru întocmirea Regulamentului
și a metodologiei necesare organizării/ desfășurării Concursului de creație și
Expoziției de lucrări, la nivel local-județean, în cadrul Festivalului internațional "Taina
poveștii mele-cheia șansei tale", Editia a IX-a, 2017; adeverință
de participare în calitate de membru al Comisiei de jurizare/ evaluare faza
locală/ județeană, în cadrul festivalului; adeverință de participare în
cadrul Festivalului internațional "Taina
poveștii mele-cheia șansei tale", Ediția a IX-a, 2017, cu Proiectul inovator- "Nevoile de bază ale copilului``- proiect interșcolar pentru
combaterea abandonului școlar, a dificultăților de învățare și a părăsirii timpurii a școlii; "A doua șansă" -activitate
educativă cu impact la nivel național și
internațional; "Nimeni nu mă
iubește!``- Program de dezvoltare profesională pentru îmbunătățirea rezultatelor învățării
și obținerea performanței; adeverință pentru desfășurare activități de voluntar
în cadrul Festivalului "Taina poveștii mele-cheia șansei
tale"; parteneriat educațional internațional "Taina poveștii mele-cheia șansei
tale", adeverință de apreciere; diplomă elevi- premiul
I- pentru echipa de teatru "Micii actori"; diplomă
premiul III, filme documetare "Frumuseți
din țara mea"; diplomă premiul II- Blog-ul
clasei, "Primii pași spre lectură"; Mențiune- scenetă școlară: "Carnavalul personajelor din
povești"; diplomă- premiul I- revista "Primii pași spre carte";
-Caravana
"Căutăm școli responsible"-
diplomă de participare, pentru implicarea în coordonarea elevilor în
activitățile de colectare selectivă a deșeurilor generate atât în timpul orelor
de curs cât și în afara porților școlii dar și pentru promovarea în rândul
elevilor a principiilor care stau la baza unei conduite responsabile față de
mediul înconjurător;
-Expoziția-Concurs
Interjudețean de felicitări de Crăciun, „Magia
Crăciunului”, Ediția a IX-a, 2017; Proiect
Național „Nașterea Domnului – Renașterea bucuriei”
ediția VII;
-Simpozion
Național „Proiectare didactică și management european în spațiul românesc"; Ediția a III-a Tg. Mureș, 17 decembrie 2016;
diplomă de participare cu lucrare;
adeverință de participare;
-Seminar Național „Prin lectură spre cultură”;
martie 2017; carte cu lucrările publicate; diplomă;
-Simpozion Internațional/
Concurs/ Ghid metodologic - ,,Omul drag de la catedră”,
ediția a II-a, iunie 2017; diplome/ adeverințe pentru participare la simpozionul/
concursul internațional (în cadrul proiectului European eTwinning ,,Omul drag de la catedră”).
-Simpozion
Intenațional- ,,Valențe formative ale activităților
extracurriculare și de parteneriat”; Conferința Națională ,,Cultură, Spiritualitate și Identitate
Națională în contextul Globalizării”- Titlul lucrării: "Crăciunul în Europa" (Proiecte de parteneriat
eTwinning), în cadrul Proiectului Național „Nașterea Domnului –
Renașterea Bucuriei” ediția a VII-a, 2017; Organizatori:
Școala B.P.Hasdeu Iași;
Școala Altfel- Concurs de șah
Școala Altfel- "Târgul dulciurilor"
Proiecte educative:
-Proiect la
nivel de unitate de învățământ- "Școala părinților";
Ediția a IV-a, an școlar 2016-2017;
-Proiect
educativ județean "Cartea- prietena mea"- Ediția a VI-a; an școlar 2017-2018;
DISEMINARE PROIECT EDUCATIV JUDEȚEAN "CARTEA- PRIETENA MEA" (Edițiile I-VI)
CERCUL DE LECTURĂ
REVISTA "PRIMI PAȘI SPRE CARTE"
DISEMINARE PROIECT EDUCATIV JUDEȚEAN "CARTEA- PRIETENA MEA" (Edițiile I-VI)
PROIECT EDUCATIV JUDEȚEAN "CARTEA- PRIETENA MEA" (An școlar 2017-2018)
CERCUL DE LECTURĂ
REVISTA "PRIMI PAȘI SPRE CARTE"
-Proiect
internațional eTwinning "L 'école du futur"- fondator; an școlar 2016-2017;
-Proiect
internațional eTwinning - "Le magazine en ligne pour les échanges
culturels"- fondator;
ani școlari: 2015-2016, 2016-2017 și 2017-2018;
-Proiect
internațional eTwinning "Le livre est
mon ami"-
fondator; an școlar 2017-2018;
- Proiect
internațional eTwinning -"CU for Christmas!"- membru;
an școlar 2016-2017;
-Proiect
internațional eTwinning -"Bonjour Noel!" - membru;
an școlar 2016-2017;
- Proiect
internațional eTwinning- "Museum
in my city"- membru- an școlar 2017-2018;
-Proiect
internațional eTwinning -"We
make the books with picture"-
membru; an școlar 2017-2018;
Premii
eTwinning 2017- certificate
de calitate pentru proiectele eTwinning: "Salut père Noel!"," European
Day of Languages", "Mind Mapping et la creation litteraire";
"Пасхальный стол и обряды у разных народов"/ "Velykų papročiai
ir tradicijos", "Fêtes et
traditions populaires"; "Bonjour
Noel!", "CU for Christmas!", "e-Cultural
Kaleidoscope"; Дед Мороз/Kalėdų Senelis /Santa Claus/Moș Crăciun; "L 'école du futur";
-Certificat European de Calitate pentru Proiectul
eTwinning "L 'école du futur".
Parteneriatele ajută elevii să aibă succes la şcoală şi, mai târziu, în viaţă. Atunci când părinţii, elevii şi ceilalţi membri ai comunităţii se consideră unii pe alţii parteneri în educaţie, se creează în jurul elevilor o comunitate de suport care începe să funcţioneze. Parteneriatele trebuie văzute ca o componentă esenţială în organizarea şcolii şi a clasei de elevi. Ele nu mai sunt de mult considerate doar o simplă activitate cu caracter opţional sau o problemă de natura relaţiilor publice. În cadrul acestor parteneriate se pot parcurge următoarele conţinuturi: transmiterea unor informaţii despre ecologie, dobândirea unor cunoştinţe despre relaţia om-mediu, educarea unor comportamente şi conduite civilizate, îmbogăţirea vocabularului activ cu cuvinte din diferite domenii, cultivarea unor atitudini de investigare, cercetare etc. Posibili parteneri educaţionali sunt: familia, comunitatea locală, mass-media, biserica, organizaţii nonguvernamentale etc.
Parteneriate an școlar 2017-2018:
- Palatul Copiilor Buzău, Teatrul "George
Ciprian" Buzău, Biblioteca Județeană "Vasile Voiculescu" Buzău,
Centrul Cultural "Alexandru Marghiloman", Școala Gimnazială ‟George
Emil Palade‟ Buzău, Școala Gimnazială Nr. 7 Buzău, Școala Gimnazială Nr.11
Buzău, Școala Gimnazială "Grigore Baștan" Buzău, Școala Gimnazială ‟Înv.
Nicolae Ispas‟, sat Clondiru, comuna Ulmeni- în cadrul Proiectului educativ
județean "Cartea- prietena mea";
- Școala B.P.Hasdeu
Iași- în cadrul Proiectului Național „Nașterea Domnului – Renașterea Bucuriei” ediția
a VII-a.
Valorificarea
pedagogică a parteneriatelor școlare eTwinning
eTwinning a fost lansat la 14 ianuarie 2005, cu scopul iniţial de a
facilita parteneriatele între instituţii de învăţământ preuniversitar din
Europa. Ulterior, scopurile acţiunii s-au consolidat, platforma etwinning.net
devenind o comunitate a şcolilor din Europa, reunind acum peste 350000 de cadre
didactice.
Scopul principal al acţiunii eTwinning este acela de a facilita
comunicarea şi colaborarea între şcoli din ţările membre ale Uniunii Europene,
implicând cadrele didactice şi elevii în activităţi noi de învăţare: crearea de
diverse produse educaţionale care implică utilizarea noilor tehnologii şi în
elaborarea cărora colaborează cu echipe din alte ţări. Pe termen lung, se
urmăreşte îmbunătăţirea competenţelor de utilizare a noilor tehnologii (atât în
cazul cadrelor didactice cât şi în cazul elevilor), îmbunătăţirea comunicării
în limbi străine (competenţă de bază în Uniunea Europeană - comunicarea în cel
puţin două limbi străine), cunoaşterea şi dialogul intercultural.
Începând din octombrie 2007, acţiunea
eTwinning a început să fie derulată şi în România.
Un rezumat cantitativ al perioadei 2007-2015, ne arată că mai mult de jumătate dintre
instituţiile de învăţământ din ţară s-au înregistrat pe portalul eTwinning.net.
Proiectele eTwinning și-au demonstrat, în timp, valoarea pedagogică,
concretizată în special prin inovarea practicilor didactice, încurajarea
lucrului în grup/ parteneriat și a învățării între egali, utilizarea noilor
tehnologii ale informației și comunicării (TIC) pentru susținerea procesului
didactic, stimularea participării elevilor la activitățile de
predare-învățare-evaluare, diversificarea actvităților de învățare prin
valorificarea proiectelor în curriculumul formal etc.
Profesorii care propun sau se alătură
unei echipe în proiectele eTwinning folosesc o varietate de metode, tehnici și
material suport, în activități sau scenarii didactice care urmăresc să facă
învățarea relevantă și atractivă.
Relevanța înseamnă, de regulă, măsura
în care o inițiativă/ proiect răspunde unor nevoi, în cazul eTwinning putem
identifica nevoi ale școlii, ale elevilor sau ale cadrelor didactice. Pentru a
răspunde unei nevoi, e necesar ca profesorul să identifice acele nevoi și să
găsească soluțiile adecvate.
Și în cazul învățării, cea mai bună cale este de a stârni interesul
copiilor și de a-i ajuta să găsească plăcerea și bucuria descoperii unor
lucruri noi. Asta înseamnă că nu i le dictăm noi, ci că el însuși explorează,
caută explicații, adună date, testează și formulează concluzii.
De aceea, este important să avem la îndemână instrumente variate, cu
potențial de a ne sprijini abordarea creativă a lecțiilor.
Curiozitatea naturală a copiilor și tinerilor de a descoperi lumea este
una dintre cele mai puternice motivații pentru a învăța despre situația
istorică, politică, socio-ecomică și culturală a colegilor din alte țări.
Prin utilizarea eTwinning, deschidem elevilor noi perspective:
– comunicarea cu colegi din alte școli din țară sau din alte țări, cu
precizarea că această comunicare nu este un scop în sine, ci un mijloc prin
care urmărim obiective educaționale;
– lucrul în echipe (organizate la
nivelul clasei, al școlii sau între școli din diferite țări);
– implicarea elevilor în decizii – de exemplu, alegerea temei
proiectului, a modului de desfășurare, a modului de valorificare a produselor,
stabilirea calendarului (se poate estima timpul necesar împreună cu elevii, se
pot face ajustări pe parcurs, în urma autoevaluării, formându-se astfel
competențe importante pentru elevi: gestionarea timpului, autoevaluarea, luarea
deciziilor în grup etc.);
– utilizarea TIC – instrumente interesante pentru elevi, care au impact
și asupra mediului de învățare (mai puțin formal), și asupra relației
profesor-elev sau varietății sarcinilor de lucru;
– comunicarea în limbi străine – parteneriatele eTwinning oferă ocazia
exersării competențelor de comunicare într-o limbă străină, întărind valoarea
acestora pentru viața de zi-cu-zi;
– aplicarea cunoștințelor dobândite la diferite materii – de exemplu,
simularea unei afaceri, rezolvarea unei probleme a comunității (școlare sau
locale) etc.;
–
asumarea de responsabilități (implicarea în decizii determină creșterea
responsabilității);
– împărtășirea cunoașterii cu ceilalți colegi –
eTwinning este o comunitate în care elevii și profesorii învață împreună.
Majoritatea proiectelor eTwinning
sunt valorificate cel puțin din perspectiva programei unei discipline școlare,
majoritatea însă având conexiuni bune și contribuții pentru mai multe
discipline. Gradul de valorificare în curriculumul mai multor discipline este
mai mare în învățământul primar, fapt ușor de explicat prin predarea
majorității materiilor de către un singur cadru didactic. Astfel, acestuia îi
este ușor să realizeze conexiunile unui proiect cu mai multe discipline,
deoarece cunoaște bine programa fiecăreia, stadiul lor de parcurgere cu clasa,
gestionează mai ușor timpul de învățare și resursele.
În unele țări europene,
parteneriatele eTwinning se bucură de o bună recunoaștere, cu implicații asupra
includerii proiectelor în norma didactică (de exemplu, în Grecia) sau asupra
echivalării unui număr de credite de formare profesională (de exemplu, în
Spania – în funcție de tipul și durata proiectului și de obținerea
certificatului de calitate, se recunoaște un anumit număr de credite
profesionale transferabile).
Majoritatea proiectelor realizate
pe platforma eTwinning sunt proiecte care promovează abordările integrate, pe
de o parte datorită valenţelor recunoscute ale acestora, iar pe de altă parte,
datorită diferenţelor la nivelul curriculumului şcolar din ţările membrilor
comunităţii eTwinning.
Folosirea sistematică a
abordărilor integrate ale conţinuturilor curriculare în proiectele eTwinning
creează premisele unor schimbări în practica de predare a cadrelor didactice,
care vizează acţiunile cadrului didactic privind proiectarea, realizarea şi
evaluarea activităţilor de învăţare.
Conform definițiilor, integrarea
presupune acţiunea de a face să interrelaţioneze diverse elemente cu scopul de
a construi un întreg de nivel superior; rezultatul obţinut prin integrare este
mai mult decât suma părţilor. Curriculumul integrat înseamnă realizarea de
legături între cunoştinţe, capacităţi, competenţe, atitudini şi valori ale unor
discipline şcolare diferite.
Este de dorit ca activităţile
prevăzute să fie ancorate în programa şcolară a disciplinelor implicate în
proiect. În acest fel, elevii nu vor trăi cu impresia că realizează pur şi
simplu (încă) o activitate extracurriculară, ci una care este evaluabilă şi
care se înscrie în parcursul lor şcolar.
Colaborarea este una dintre
caracteristicile principale ale unui proiect eTwinning, proiectele de acest tip
presupun muncă în echipă, sprijin reciproc, efort comun pentru rezolvarea unor
sarcini, implicând astfel, pe lângă dimensiunea cognitivă a procesului de
învăţare, şi dimensiunile afectivă şi socială – acestea stimulând motivaţia,
implicarea şi performanţa.
Este de dorit ca activitatea din
proiect să fie derulată în cooperare, și nu în paralel, dar ea poate îmbrăca
mai multe aspecte. Un prim nivel al colaborării este cel al proiectelor de
schimb de informaţii, de simple postări de fotografii sau prezentări Powerpoint
ale şcolii/ localităţii sau ale unor teme etc. Este de dorit ca în acest caz,
echipa parteneră să ofere feedback, prin comentarii sau reacții la postări,
discuții pe forum, sesiuni de chat. Se pot, de exemplu, realiza chestionare,
videoconferințe sau concursuri care să motiveze și să dinamizeze aceste
activități de cunoaștere reciprocă, să stimuleze elevii în a parcurge și a
analiza lucrările partenerilor .
Pasul calitativ următor îl reprezintă crearea de proiecte colaborative,
în care profesorii şi elevii din diferite ţări nu doar comunică, ci şi învaţă
împreună, de la stadiul de inițiere și planificare a activităților, până la
atingerea obiectivelor și evaluare. Colaborarea poate include realizarea unui
produs comun bine definit, ales în echipă, care să cuprindă lucrările pe
tematica aleasă ale echipelor participante (blog, ghid turistic, revistă,
ebook, pagină wiki, dicționar, carte de bucate etc.). O modalitate motivantă de
a organiza activitatea este adresarea de probleme, sarcini de lucru,
„provocări“ celorlalte echipe, urmate de compararea modului de rezolvare a
acestora, sau crearea „în lanț” a unei povestiri, poezii, cântec etc. Se pot
organiza spectacole comune, fie prin intermediul videoconferințelor, fie în
realitate, expoziții virtuale sau se pot crea materiale didactice pentru
partenerii de vârstă mai mică.
Un nivel superior al colaborării îl constituie lucrul în echipe transnaționale, constituite din elevi din toate țările partenere, pentru
realizarea unui produs comun, aceasta fiind o practică eficientă pentru
realizarea unei cooperări reale. Modul de lucru și conceperea activităților se
diversifică și se aprofundează odată cu acumularea de experiență de către cadrele
didactice, dar și de către elevi.
Pe măsură ce cadrele didactice partenere își cunosc mai bine modul de
lucru și echipa se „rodează”, colaborarea poate evolua de la proiecte simple,
integrate unui singur obiect de studiu, la unele mai complexe,
transcurriculare, derulate între echipe de cadre didactice din fiecare școală,
sau chiar la parteneriate din cadrul Erasmus +, care să permită reuniuni
transnaționale și deci o paletă largă de activități față-în-față. Este
esențială cunoașterea școlii partenere, nu doar sub aspectul dotărilor tehnice
și umane, dar și în ceea ce privește modul de lucru, experiența anterioară,
programa - pentru a putea selecta și adapta activități comune, locul
proiectelor în politica managerială a școlii – pentru a ne asigura că efortul
elevilor și al cadrelor didactice va avea susținerea, dar și recunoașterea
dorită.
Colaborarea între cadrele didactice
participante la un proiect este vitală, partenerii fiind unul dintre
„ingredientele magice” ale unui parteneriat de durată.
Cooperarea trebuie să înceapă din stadiul de planificare a proiectului –
cu găsirea unor activități realizabile, relevante și care să stimuleze
interacțiunea elevilor – și să continue până la evaluarea și diseminarea lui.
Pot fi găsite numeroase instrumente TIC care să faciliteze colaborarea și
comunicarea fluentă și ritmică a cadrelor didactice: Google Drive pentru a crea documente, prezentări, foi de calcul, Mindmeister pentru a crea diagrame ale
activităților și/sau instrumentelor utilizate, Surveymonkey pentru chestionare sau sondaje, Doodle pentru a planifica activități, Flashmeeting pentru videoconferințe, dar și instrumentele oferite
de eTwinning Live. E recomandabil ca
sarcinile de lucru să fie clar distribuite între parteneri, în acord cu
experiența acestora, vârsta elevilor etc.
Echipele (și în mod deosebit echipele eTwinning) sunt necesare într-o
şcoală performantă. S-a constatat că devine necesară colaborarea între
discipline şi cadrele didactice care le predau, pentru a garanta succesul
elevilor în viaţă. Fără o colaborare strânsă între colegii din şcoală, este
dificil să se realizeze proiecte de impact.
Managerii şcolilor influenţează buna funcţionare a echipelor de proiect,
facilitând accesul profesorilor din echipă la resursele materiale, și pot aloca resursele de timp necesare,
oferind recunoaștere și valorizare.
O educaţie viabilă nu poate fi decât o educaţie integrală a omului, o
educaţie care se adresează totalităţii fiinţei umane şi nu doar uneia din
părţile sale, aşa cum spunea poetul René Daumal. În viaţa de zi cu zi nu se pot
folosi cunoştinţe disparate, de aceea este important ca profesorii să poată
transmite elevilor legături ce definesc informaţiile, nu doar concepte
abstracte. Fiecare profesor îşi doreşte să obţină performanţe la disciplina sa.
Pentru a reuşi să suscite interesul şi să atragă elevul spre studiu este
necesară stimularea creativităţii şi inovării.
eTwinning oferă un potenţial ridicat pentru cooperarea profesorilor, în
egală măsură între şcoli din diferite ţări, dar şi între profesori din aceeaşi
şcoală.
Profesorii de diferite discipline trebuie să îi antreneze pe elevi în
diverse situaţii educative, să stimuleze imaginaţia elevilor, gândirea
divergentă, creativitatea. Prin abordarea proiectelor eTwinning în echipe de
profesori de multiple specialităţi, elevii îşi vor sistematiza cunoştinţele şi
vor dobândi o privire de ansamblu, unitară, cu
consecinţe în plan uman, dar şi social.
Prin lucrul în echipe de profesori se promovează interdisciplinaritatea,
se asigură o învăţare pe o anumită problematică, ce posedă o mare forţă
formativă asupra elevilor.
Activităţile de proiect eTwinning presupun demersuri integrate, mai ales
din perspectiva rezultatelor (atât sub forma competenţelor dobândite, cât şi a
produselor realizate), care trebuie să fie valoroase şi să-şi dovedească
durabilitatea în timp. Astfel, temele sunt tratate interdisciplinar, dar şi
prin colaborarea între cadrele didactice care predau disciplinele respective.
Lucrul în echipă al profesorilor promovează o şcoală activă, stimulează
crearea unor relaţii de colaborare şi de respect reciproc.
Schimbările produse ca efect al participării la programul eTwinning au
demonstrat că munca în echipă a profesorilor din aceeaşi şcoală, conduce la
creşterea prestigiului nu numai al cadrelor didactice, dar şi al instituţiei.
Cadrelor didactice li se oferă oportunitatea de a fi active, creative şi
reflexive. Prin participarea la proiecte eTwinning, îşi pot dezvolta noi
competenţe, experienţe, cooperând cu colegii.
Utilizarea mesageriei electronice, a Internetului, a aplicaţiilor de tip
Word, Excel, Power Point, bloguri, spaţiilor wiki şi a altor instrumente TIC,
contribuie la îmbunătăţirea competenţelor digitale ale cadrelor didactice.
Proiectele eTwinning pot fi realizate pe discipline de studiu sau pot fi
transdisciplinare. Realizarea corelaţiilor interdisciplinare în cadrul
proiectelor eTwinning permit clarificarea unei probleme, aplicarea
cunoştinţelor în alte contexte de învăţare, realizându-se o învăţare eficientă.
Platforma eTwinning include o mare varietate de instrumente, grupate în
cadrul celor trei nivele ale sale: partea publică, eTwinning Live și Spațiul
virtual. Fiind accesibilă fără logare, partea publică a portalului este, deci,
prima cu care ia contact un potențial eTwinner. eTwinning Live este locul în care membrii comunității eTwinning pot
găsi parteneri de proiect, crea proiecte, comunica și face schimb de experiență.
El are multe caracteristici ale rețelelor de socializare, permițând mult mai
multe moduri de a fi activ în comunitatea eTwinning, în afara participării la
proiecte. Cadrele didactice pot să se informeze, să participe la ateliere de
formare și grupuri, să parcurgă exemple de proiecte și kituri de proiect,
înainte de a se alătura unui proiect.
În momentul înregistrării unui
proiect, acestuia i se alocă un spațiu virtual dedicat exclusiv comunicării și
colaborărării între partenerii proiectului. Spaţiul virtual are o structură
iniţială fixă: pagina de start, pagini, materiale, forumuri, în direct (Chat),
membri. La această structură iniţială se vor adăuga paginile create pe
parcursul proiectului.
Spaţiul virtual eTwinning poate fi
folosit:
- Ca o sală de clasă: un loc unde elevii pot partaja fişiere şi pot
discuta, atât în timp real (folosind chat-ul) sau asincron (pe forum);
- Ca un spaţiu unde profesorii pot să planifice şi să discute
activităţile proiectului;
- Ca un portofoliu: un spaţiu de stocare pentru toată documentaţia proiectului.
Toţi partenerii au acces la portofoliul proiectului, prin urmare, colaborarea
este îmbunătăţită.
- Ca mod de diseminare: pentru a publica rezultatele şi a le face
vizibile colegilor, părinţilor şi comunităţii locale. Spaţiile virtuale
publicate au propria adresă de Internet.
Membrii spaţiului virtual eTwinning,
elevi sau profesori, pot avea diferite drepturi: administrator, membru sau
vizitator. Aceste roluri pot fi schimbate în orice moment.
În plus, faţă de spaţiul virtual, un
proiect eTwinning poate utiliza orice instrumente sunt necesare pentru a
facilita colaborarea, profesorii având permanent în vedere contextul
educațional în care își desfășoară activitatea și pe beneficiarii acesteia –
elevii. Una dintre preocupările constante ale unui profesor este aceea de a
căuta în permanență noi moduri de lucru și noi instrumente care să facă
activitatea cu elevii mai eficientă, să înlăture rutina și să favorizeze
implicarea elevilor, cum ar fi instrumentele TIC.
În timpul dezvoltării unui proiect
de succes, rolul profesorilor nu este același pe întreaga durată a proiectului.
Odată ce principalele precondiții sunt atinse (un plan bun, bazat pe obiective
clare și competențe specifice, precum și pe conținuturi comune din programă,
plus un mediu sigur și eficient furnizat de instrumentele eTwinning), accentul
se pune pe elevii participanți. Din acest moment, sarcina profesorilor este în
principal de a facilita și a stimula implicarea elevilor, încurajând în același
timp independența și responsabilitatea lor pentru propriul proces de învățare.
Elevii vor fi sursa principală a progresului proiectului, pentru că ei vor
realiza învățarea. Noi competențe, experiențe, cunoștințe vor fi dezvoltate ca
urmare a implicării lor pe tot parcursul proiectului, pornind de la primele
sale etape. În plus, este important ca această implicare să continue chiar și
după ce proiectul este incheiat.
Proiectele eTwinning pot spori în
mod semnificativ motivația elevilor, datorită caracteristicilor lor:
colaborarea, formarea de adevărate comunități de învățare, ajutarea elevilor cu
abilități diferite printr-o abordare bazată pe inteligențele multiple și
promovarea unei utilizări naturale a TIC.
Un aspect important referitor la evoluția profesională a cadrelor
didactice îl constituie distincția necesară între „formarea continuă” și
„dezvoltarea profesională continuă”, între care, din păcate, se pune din ce în
ce mai frecvent un semn de egalitate.
Dezvoltarea
profesională a cadrelor didactice nu ar trebui să se
rezume la parcurgerea unor cursuri, ci este un proces care include şi schimb
colegial de experienţă, participare în proiecte, vizite de studiu, activităţi
colaborative, cercetare pedagogică şi în domeniul de specializare, experienţă
şi reflecţie asupra propriei activităţi didactice, eforturi personale de
sinteză şi de valorificare a experienţei prin publicarea de articole şi
materiale didactice. Un sistem de recunoaștere a acestor activități, de multe
ori mai semnificative pentru dezvoltarea competențelor profesionale ale
cadrului didactic decât absolvirea unui program acreditat de formare, este
necesar a fi inițiat și pus constant în practică, corelat cu diverse linii de
reformă curriculară și de schimbare a școlii, încurajând profesorii să
încorporeze și să își asume inovația pedagogică.
eTwinning oferă oportunități variate de dezvoltare profesională
continuă, atât prin cursuri sau activități de formare continuă, cât și prin
schimburile de idei și de practică, prin resursele oferite (exemple de
proiecte, ghiduri metodologice etc.), prin investigarea și reflecția asupra
propriei experiențe de proiect, prin comunicarea între colegi din diferite zone
ale Europei.
Din punct de vedere al formării
continue, sunt oferite evenimente față-în-față și activități online.
Dincolo de cursuri și
evenimente de învățare, eTwinning sprijină dezvoltarea profesională prin
apartenența profesorilor la o comunitate profesională, prin schimbul de idei,
de practică, prin oferirea unor surse de inspirație pentru ameliorarea propriei
activități, prin stimularea creativității didactice.
Calitatea nu are o măsură unică,
fiind strâns legată de valorile și de așteptările fiecăruia. Un proiect de
calitate ar trebui să răspundă câtorva întrebări-cheie pentru a-și verifica
valoarea:
ü Este
relevant, răspunde unor nevoi?
Dacă are relevanță din punct de vedere al învățării, dacă este util
pentru a susține la un moment dat demersul didactic (în multiple feluri –
facilitează înțelegerea, oferă contexte concrete de exersare a unor abilități,
oferă activități atractive de învățare pentru elevi etc.), dacă aduce valoare
adăugată față de alte instrumente care ar putea fi folosite, atunci ne putem
declara mulțumiți de calitatea sa.
ü Are
proiectul obiective clare și posibil de atins? Sunt acestea semnificative din
punct de vedere educativ?
Proiectul are nevoie de obiective clare, în acord cu specificul său de
proiect derulat în colaborare cu alte școli.
ü Abordarea
proiectului implică un bun raport cost-rezultate? Ce resurse sunt necesare pentru a ne
atinge obiectivele? Care este raportul cost-beneficii?
Este nevoie să fim realiști când planificăm un proiect, să estimăm cât
mai corect timpul necesar și să anticipăm eventualele obstacole, inclusiv de
tip motivațional. Proiectele eTwinning sunt, de fapt, parteneriate, prin
urmare, ele înseamnă o permanentă ajustare la ceilalți implicați.
Este nevoie să ne asigurăm că proiectul „se leagă”, iar toate
componentele sale (obiective, activități, resurse etc.) concordă către scopul
său general. Cu alte cuvinte, obiectivele pot fi bine formulate, clare,
concise, relevante în raport cu anumite nevoi de învățare, dar e nevoie să ne
întrebăm dacă activitățile propuse au potențialul de a determina atingerea
obiectivelor, dacă sunt suficiente, dacă sunt posibil de realizat etc. Coerența
o verificăm la nivelul tuturor componentelor proiectului.
ü Ce
efecte are proiectul? Ce impact?
mpactul se referă la efectele pe
care le produce un proiect, o intervenție. Nu se rezumă la rezultate sau
produse, ci se referă la modul în care acestea produc efecte, schimbări,
beneficii pe termen scurt, mediu sau lung.
Cum asigurăm calitatea
parteneriatelor
eTwinning?
Autoevaluarea are cel puțin două avantaje:
este mereu „la îndemână“ și este naturală – fiecare dintre noi ne întrebăm
permanent cum ne situăm față de ceva (de la aspecte foarte simple, la
aspecte complexe).
Autoevaluarea este
un instrument folosit permanent pentru dezvoltare şi învăţare. Comparația „cum
sunt anumite lucruri față de cum ar trebui să fie” este sau devine o practică
permanentă, cu scop constructiv, de ameliorare. Acest proces este lipsit de
valoare dacă nu este urmat și de niște acțiuni menite să apropie „ce/ cum este”
de „ce/ cum ar trebui să fie”. Prin urmare, în urma autoevaluării, ne ajustăm
activitatea, altfel, autoevaluarea este inutilă.
Interevaluarea – se referă la evaluarea între colegi (sau
instituții). Poate fi, la fel ca autoevaluarea, formală sau informală. În cazul
parteneriatelor, interevaluarea este foarte importantă, făcând parte din
comunicarea firească între parteneri, din efortul comun de management al
proiectului. Rolul interevaluării este să sprijne calitatea, nu să pună unul
dintre parteneri într-o lumină favorabilă. Contează ca acest proces de oferire
de feedback, de împărtășire a propriilor judecăți de valoare să se realizeze în
manieră constructivă, colegială, să se bazeze pe argumente.
Monitorizarea proiectelor, identificarea
și promovarea bunelor practici sunt modalități de stimulare a calității
utilizate cu regularitate. De asemenea, este importantă oferirea de
consultanță pedagogică cadrelor didactice, fie prin feedback direct în urma
monitorizării sau evaluării proiectelor, fie prin accesul la resurse pedagogice
– ghiduri, colecții de bune practici, kit-uri de proiecte, seminarii de
formare, ateliere etc.
eTwinning este o comunitate de
învățare, la care fiecare dintre cei înscriși pe portal contribuie într-o
anumită etapă, în diferite moduri: postează anunțuri, inițiază parteneriate,
creează proiecte de succes care pot fi apoi o sursă de inspirație pentru
colegi, participă la evenimente de formare, împărtășește din experiența sa etc.
Schimbul de experiență, de idei, de cunoaștere, în ansamblu, reprezintă
un element central într-o comunitate profesională precum eTwinning. În acest
context, fiecare dintre noi este nu doar receptor, ci și transmițător de
informație.
Instrumente online
pe care le putem folosi în promovarea proiectelor eTwinning:
- prezentările (Power Point, Prezi, Padlet);
-instrumente de tip vídeoconferințe (Chat, Skype, sondaje, webinar,
anymeeting.com, WebEx ooVoo, etc);
-instrumente Mindmapping, http://www.mindmapping.com/;
-instrumente de vot, sondaje PollMaker, http://www.poll-maker.com/;
obținerea de feed-back - AnswerGarden,
http://answergarden.ch/;
-instrumente de scris, redactat Google Apps,
http://www.google.ro/intl/ro/docs/about/;
-website-uri, bloguri, rețelele sociale;
-istorioare animate - Muvizu https://www.muvizu.com/;
-colectarea ideilor și a voturilor - Tricider http://www.tricider.com/;
-filmări video postate pe YouTube, https://www.youtube.com/;
-chestionare – Kahoot, https://getkahoot.com/;
-instrumente de transmitere
idei/anunțuri – Twitter, https://twitter.com/;
-instrumente de învățare în clasă - Popplet
https://popplet.com/;
-Twin
Space.
În concluzie, avem un evantai de
instrumente de promovare a platformei eTwinning
la care mai adugăm: realizarea unor afișe, pliante, bannere, materiale
personalizate, articole în presa locală, buletine informative.
Diseminarea presupune răspândirea
scopurilor, obiectivelor şi rezultatelor evenimentului/ proiectului către
grupurile ţintă, şi anume școli și parteneri ai acestora, diverse organizații,
comunitate în
general.
Diseminarea scopurilor, obiectivelor
şi rezultatelor se va realiza pe tot parcursul evenimentului/ proiectului. La
începutul evenimentului/ proiectului, partenerii vor stabili cum vor disemina
proiectul, către cine, de ce, când, prin ce activități. Pentru a-și atinge
scopul și a nu fi o activitate „de fațadă”, diseminarea trebuie adecvată
publicului-țintă.
eTwinning nu este doar un portal,
este o rețea profesională, care oferă numeroase resurse metodologice și în care
profesorii învață unii de la alții.
eTwinning
încurajează performanţa, nu şi competiţia. Competiţia este doar cu noi
înşine, pentru a ne perfecţiona propriile competenţe, cunoştinţe şi atitudini!
„Cheia unei învăţări de succes în
cadrul unei comunităţi virtuale de învăţare o reprezintă participarea instructorului ca membru egal” (Palloff
şi Pratt, 1999).
Pe parcursul anilor școlari
2015-2016 și 2016-2017, am participat la numeroase proiecte internaționale, de
parteneriat eTwinning, ca fondator sau ca membru, la cele mai multe
dintre acestea, obținând și certificate de calitate:
Proiecte eTwinning la care am
participat ca fondator: "Mind
Mapping et la création littéraire", "Le magazine en ligne pour les échanges culturels"/ "Revista
de schimburi culturale"(promovată în spațiul virtual al
proiectului eTwinning, "Le magazine en ligne pour les échanges culturels",
revista clasei noastre, "Primii pași spre carte",
a devenit revistă online, de schimb
cultural internațional, atrăgând prin temele propuse în cele patru numere, peste
50 de școli din diverse țări europene:
Franța, Belgia, Italia, Grecia, Polonia, Republica Moldova, Ucraina,
Lituania, Armenia, Georgia și Bulgaria,
numeroase cadre didactice și elevi redactând în permanentă colaborare cu noi,
în paginile revistei "Primii pași spre carte", articole
scrise în limbile: română, engleză, franceză, greacă și rusă) și la Proiectul eTwinning- "L
'école du futur"/ "Școala viitorului"
Şcoala noastră
a obţinut Certificatul European de Calitate pentru rezultatele deosebite obţinute în proiectul
eTwinning "- L 'école du futur", calitatea activităților
desfășurate fiind astfel, recunoscute la cel mai
înalt nivel european. În plus, proiectul nostru
a fost expus într-o secţiune specială a
portalului european www.etwinning.net.
Proiecte eTwinning la care
am participat în calitate de membru: "European Day
of languages 2015"- "Ziua Europeană a Limbilor 2015", "Дед
Мороз/Kalėdų Senelis / Santa Claus/Moș Crăciun", "Salut, Père
Noël!", "CU for Christmas!", "Bonjour Noel!", "Fêtes
et traditions populaires"/ "Sărbători și tradiții populare" și la Proiectul eTwinning "Пасхальный стол и обряды у разных народов" /
"Velykų papročiai ir tradicijos"/ "Masa de Paști și obiceiuri pascale la diferite
popoare".
În anul școlar 2017-2018,
participăm la următoarele Proiecte internaționale, de parteneriat
eTwinning, în calitate
de fondator: "Le livre est mon ami",
"Nous sommes L'Europe!"și
"Le
magazine en ligne pour les échanges culturels" iar în calitate de
membru, la proiectele de parteneriat eTwinning: "Museum in my city"
și "We make the books with picture".
Ideea de recunoaștere a activității depuse în cadrul eTwinning există
din momentul lansării Certificatelor de calitate,
distincții acordate profesorilor pentru proiectele derulate la nivel național
și european. Aceste certificate vizează însă doar activitatea individuală a
profesorilor în proiecte. În semn de recunoaștere a activității eTwinning
depuse la nivel de școală, s-a lansat Certificatul de Școală eTwinning, o
nouă distincție care se acordă în urma unui proces de evaluare.
Principiul care stă la baza acestui nou certificat este dorința
eTwinning de a evalua și recunoaște nu doar implicarea, angajamentul și
devotamentul eTwinner-ilor izolați, ci și a echipelor de profesori și directori
din aceeași școală.
Statutul de Școală eTwinning poate fi atins în urma parcurgerii unui
traiect de dezvoltare, cu etape care pot fi evaluate obiectiv. Nu este o
competiție, ci un proces de evoluție.
Școlile premiate vor
beneficia de următoarele: vor avea o vizibilitate sporită la nivel european,
vor forma o rețea europeană de școli
eTwinning de elită, care vor contura direcțiile de dezvoltare ale eTwinning,
vor fi recunoscute ca modele în domeniile: practicilor digitale, practicilor de
siguranță online, abordărilor inovatoare și creative ale pedagogiei, promovării
dezvoltării profesionale continui a cadrelor didactice, promovării practicilor
de învățare în colaborare în rândul personalului și elevilor; vor putea
folosi Certificatul de Școală eTwinning în toate materialelor lor
informative și promoționale, personalul și directorii școlilor premiate vor fi
invitați să ia parte la programe de formare profesională dedicate lor.
Procesul de obținere a Certificatului
de Școală eTwinning are două etape:
-Prima etapă presupune verificarea automată a următoarelor trei
aspecte: școala este înscrisă pe platforma eTwinning de peste doi ani; în
momentul depunerii candidaturii, în școală lucrează cel puțin doi profesori
eTwinning activi; școala are un proiect eTwinning european care a câștigat Certificatul
Național de Calitate (cu cel mult doi ani înainte de data depunerii
candidaturii).
Dacă o școală îndeplinește aceste
condiții, toți eTwinner-ii înregistrați din acea școală vor primi invitația de
a completa formularul de autoevaluare disponibil pe eTwinning Live.
-Etapa a doua presupune completarea – de către fiecare eTwinner
din școală – a formularului de autoevaluare menționat mai sus, formular
structurat în funcție de următoarele șase criterii:
Criteriul A: Școala va
trebui să facă dovada unor activități care demonstrează o utilizare responsabilă a internetului
de către profesori și elevi;
Criteriul B: Școala
trebuie să facă dovada că există o colaborare
activă între cel puțin trei profesori implicați în activități eTwinning;
Criteriul C: Școala
trebuie să facă dovada că un număr de cel puțin două grupuri de elevi ai școlii sunt implicate în
proiecte eTwinning;
Criteriul D: Școala
trebuie să facă dovada că doi profesori eTwinning activi ai școlii au
participat la cel puțin un eveniment
educațional eTwinning, participare care a contribuit la dezvoltarea
strategică a școlii;
Criteriul
E: Școala trebuie să își expună în mod public implicarea
în eTwinning, afișând fie sigla eTwinning și/ sau o descriere a activităților
eTwinning pe site-ul școlii, fie fragmente dintr-un raport școlar sau broșură
publicitară.
Criteriul F: Școala
trebuie să facă dovada că a organizat, în anul decernării distincției, o activitate de promovare eTwinning în
școală sau în comunitatea locală.
Îndeplinind aceste condiții, școala
noastră a primit invitația de a-și depune candidatura în vederea obținerii titlului
de Școală eTwinning.
Valorificarea participării la activităţile
extraşcolare la nivelul evaluării curente a elevilor
Participarea la activităţile extraşcolare contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea cognitivă, relaţională, afectivă a elevilor. Achiziţiile dobândite în contextele de învăţare din activităţile extraşcolare le
pot servi elevilor ca suport pentru învăţare în activităţile de la
clasă, motiv pentru care participarea (activă) la activităţile extraşcolare ar trebui valorificată, dar şi încurajată în permanenţă. Mai mult, valorificarea experienţei dobândite în cadrul activităţilor extraşcolare în
activităţile de la
clasă ar constitui un stimul major pentru o implicare şi mai bună a elevilor în cadrul acelor acţiuni, pentru creşterea spiritului de iniţiativă a acestora.
Elevii valorizează foarte mult activităţile extraşcolare în învăţare, înţeleg importanţa acţiunilor
nonformale desfăşurate în şcoală pentru propria lor dezvoltare.
La
rândul lor, cadrele didactice sunt observatori direcţi ai beneficiilor activităţilor extraşcolare pentru învăţare. Ei
sunt cei care se implică în mod direct în organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare, dar sunt şi cei care pot observa imediat impactul pe care aceste activităţi îl are la nivelul elevilor.
Activităţile extraşcolare tind să aibă
la nivelul şcolilor un profil bine conturat: se desfăşoară cu elevii şi cadrele
didactice din şcoală, părinţii şi reprezentanţii comunităţii fiind categoriile
din afara spaţiului şcolar care participă uneori la aceste acţiuni. Schimburile
interşcoli, invitaţia unor specialişti din diferite domenii, atragerea
reprezentanţilor ONG-urilor în activităţile extraşcolare le face cu mult mai
atractive şi mai profitabile pentru toţi cei implicaţi.
Succesul activităţilor extraşcolare depinde de corelarea unei serii de factori cum ar fi:
atractivitatea tematicii abordate, buna coordonare a activităţilor, implicarea cât mai multor actori ai şcolii şi comunităţii cu
experienţe
relavante pentru activitatea desfăşurată.
Concluzii
Caracteristicile societăţii actuale au schimbat radical rolul şi importanţa şcolii.
Până mai ieri singura instanţă cu rol educativ la nivel social, şcoala se confruntă astăzi cu o multitudine de provocări.
Una
dintre aceste provocări se referă la faptul că oferta şcolii trebuie să se
diversifice pentru a răspunde nevoilor de cunoaşterea ale copiilor, să iasă din
formal şi formalism. În acest context, activităţile extracurriculare şi
extraşcolare par a căpăta o importanţă din ce în ce mai mare. Studii de
specialitate subliniază rolul acestora în planul dezvoltării personale a
elevilor, în construirea unui climat şcolar prietenos, în creşterea
participării la cursuri şi în planul socializării.
Legislaţia educaţională românească pare
a valoriza din ce în ce mai mult aspectul educaţiei de-a lungul întregii vieţi
şi al educaţiei nonformale şi, implicit, al activităţilor extraşcolare.
Există o deschidere a şcolii româneşti
către acest tip de activităţi, o nevoie de completare a curriculumului formal
cu „altceva, care să lasă şcoala să respire, să iasă din monotonia de zi cu zi”
şi să îi facă pe elevi să trăiască „bucuria de a învăţa”.
Problematica educaţiei dobândeşte în
societatea contemporană noi conotaţii, date mai ales de schimbările fără
precedent din toate domeniile vieţii sociale. Accentul trece de pe informativ
pe formativ. Educaţia depăşeşte limitele exigenţelor şi valorilor naţionale şi
tinde spre universalitate, spre patrimoniul valoric comun al umanităţii. Un
curriculum unitar nu mai poate răspunde singur diversităţii umane, iar
dezideratul educaţiei permanente tinde să devină o realitate de necontestat.
Astfel, fără a nega importanţa educaţiei de tip curricular, devine tot mai
evident faptul că educaţia extracurrriculară, adică cea realizată dincolo de
procesul de învăţământ, îşi are rolul şi locul bine stabilit în formarea
personalităţii tinerilor.
Bibliografie:
Cernea, Maria, "Contribuţia activităţilor
extracurriculare la optimizarea
procesului de învăţământ, în “ Învăţământul
primar“ nr. 1 / 2000", Ed.
Discipol, Bucureşti;
Crăciunescu,
Nedelea, "Forme de activităţi extracurriculare
desfăşurate
cu elevii ciclului primar, în “Învăţământul
primar“ nr. 2, 3 / 2000", Ed. Discipol, Bucureşti;
Crișan,
G., "eTwinning
în școala mea", modul de curs în: Crișan, G., Vasilescu,
I.,Bercovici, C., "Promovarea parteneriatelor școlare europene" – Curs pentru ambasadori eTwinning.
Suport de curs, 2015;
Prof. Georgeta Bădău, cap. II.2.2,
Anexe; Prof. Crina Bercovici, cap. IV; Prof. Gabriela Crișan, cap. II.2.1;
Prof. Cristina Gîlă, cap. II.3.2, II.4.5.; Prof. Cornelia Melcu, cap. III.2;
Prof. Irina Vasilescu, cap. II.3.1, II.4.1 – II.4.4, II.5; dr. Simona Velea
(coord.), cap. I, II.1, II.6, III.1.- Institutul de Științe ale Educației- "Valorificarea
pedagogică a parteneriatelor
școlare eTwinning"- Ghid pentru cadre didactice- (versiune pilot) 2015;
D. Ionescu, R. Popescu, „Activităţi extraşcolare în ruralul
românesc. Dezvoltarea de competenţe cheie la copii şi tineri”, Editura
Universitară, Bucureşti 2012;
Ionescu, M., Chiş, V., "Mijloace de învăţământ şi integrarea acestora în
activităţile de instruire şi autoinstruire", Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2001;
iTeach‐ "Introducere in eTwinning"‐ http://iteach.ro/cursuri/course/view.php?id=2
iTeach‐ "Introducere in eTwinning"‐ http://iteach.ro/cursuri/course/view.php?id=2
Jinga, Ioan; Istrate, Elena, (1998 ), "Manual de pedagogie", Ed.
ALL, Bucureşti;
Karl-Heinz Rinke, “Introduction”, in Savage Roger, School Links and
Exchanges in Europe. A practical guide, Council of Europe Press, 1993, p.7);
Mihaela Jigău- "Curs
de formare: Facilitator de învăţare permanentă
în şcoală"- Tema 6: "Elaborarea
ofertei de activităţi extraşcolare. Şcoala altfel: să
ştii
mai multe, să fii mai bun- Resurse
pentru lectură şi informare"
Nicola, Ioan, (1994 ), Pedagogie, E.D.P., Bucureşti;
Ţîru C. Maria, „Pedagogia activităţilor extracurriculare” – Suport de
curs, "Activităţile extraşcolare", Cluj-Napoca 2007;
Vlăsceanu, Gheorghe, coord.,
Neculau, Adrian, "Şcoala la răscruce. Schimbare şi continuitate în curriculumul
învăţământului obligatoriu. Studiu de impact", Editura
Polirom, 2002;
Van de Craen, P., "Aventuri
pe tărâmuri lingvistice şi culturale", European Schoolnet",
2008);
http://www.constantincucos.ro/2012/05/la-ce-folosesc-concursurile-si-olimpiadele-scolare
https://www.scribd.com/document/141070900/rolul-serbarilor
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/85568_proiect-spectacolul
Willem
Stortelder, Anne Heleen Bijl, Mike van der Vijver‐
Amsterdam/Viena/Budapesta/Timisoara/Palermo Creativity Today... "Creaţi‐vă viitorul"
www.leonardonext.eu‐ aprilie 2011;
https://www.etwinning.net/ro/pub/highlights/the-etwinning-school-label---.htm
-Filme documentare- "Frumuseți
din țara mea"- Elev- Ifrim Valeriu- Clasa a VI-a A,
Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
-Castelul
Cantacuzino Mănăstirea Caraiman- Bușteni
-Bușteni- Lacul Bolboci- Peștera Ialomiței-
Babele- Sfinxul
-Cetatea Făgărașului
-Brașov
-București- Muzeul Național al Satului „Dimitrie
Gusti”, Muzeul Național de Geologie, Muzeul Național de Istorie a
României
-Săcele- Centrul istoric al Brașovului- Piața Sfatului-
Biserica Neagră- Muzeul de istorie- Poarta Ecaterinei- Strada Sforii- Bastionul
Țesătorilor
-Poiana Brașov
-Predeal
-Râșnov- Brașov
-Prima școală românească din Scheii Brașovului
-Grădina Zoologică Cartier Noua- Brașov
-Castelul Bran- Brașov
Pîclele- Buzău
- Bucovina
Bușteni
- Parcul Natural Bucegi
- Castelul Peleș- Sinaia
- Castelul Pelișor, Mănăstirea Sinaia
- Sfinxul, Babele, Peștera Ialomiței,
Grota Urșilor
Bușteni- Mănăstirea Caraiman, Cascada
Urlătoare
- Constanța
- Muzeul de istorie- Constanța
- La mare (Marea Neagră)
- București
- Muzeul Grigore Antipa- București
- Drăgaica- Buzău
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.14/ ianuarie 2018
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.14/ ianuarie 2018
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.14/ ianuarie 2018
https://staticlb.didactic.ro/uploads/magazines/98/11/11//compressed_revista_primii_pasi_spre_carte_nr.14.pdf
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.15/ februarie 2018
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.15/ februarie 2018
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.15/ februarie 2018
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.15/ februarie 2018
Revista "Primii pași spre carte"- Nr.15/ februarie 2018
http://opiniabuzau.ro/a-aparut-un-nou-numar-al-revistei-de-schimb-cultural-international-primii-pasi-spre-carte/
ANEXE:
-Filme documentare- "Frumuseți din țara mea"- Elev- Ifrim Valeriu- Clasa a VI-a A, Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău (Proiect educativ de promovare a valorilor locale și naționale- istorie, tradiții, obiceiuri, evenimente, personalități, monumente istorice, artă populară, etnografie, folclor, peisaje etc. )
-Castelul Cantacuzino Mănăstirea Caraiman- Bușteni
-Bușteni- Lacul Bolboci- Peștera Ialomiței- Babele- Sfinxul
-Cetatea Făgărașului
-Brașov
-București- Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, Muzeul Național de Geologie, Muzeul Național de Istorie a României
-Săcele- Centrul istoric al Brașovului- Piața Sfatului- Biserica Neagră- Muzeul de istorie- Poarta Ecaterinei- Strada Sforii- Bastionul Țesătorilor
-Poiana Brașov
-Predeal
-Râșnov- Brașov
-Prima școală românească din Scheii Brașovului
-Grădina Zoologică Cartier Noua- Brașov
-Castelul Bran- Brașov
Pîclele- Buzău
- Bucovina
Bușteni
- Parcul Natural Bucegi
- Castelul Peleș- Sinaia
- Castelul Pelișor, Mănăstirea Sinaia
- Sfinxul, Babele, Peștera Ialomiței, Grota Urșilor
Bușteni- Mănăstirea Caraiman, Cascada Urlătoare
- Constanța
- Muzeul de istorie- Constanța
- La mare (Marea Neagră)
- București
- Muzeul Grigore Antipa- București
- Drăgaica- Buzău
Filme documentare de promovare a tradițiilor locale și a valorilor naționale "Frumuseți din țara mea"
Ifrim Valeriu- Clasa a VI-a A, Școala Gimnazială "Ion Creangă" Buzău
Dezvoltare profesională
https://www.youtube.com/watch?v=vW4kKT308e4&list=UUuababiuDwcc2lR4VXh8I7A&index=26
https://www.youtube.com/watch?v=GK_-a8MGWSM&list=UUuababiuDwcc2lR4VXh8I7A&index=27
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu